Supermarkety: Kaufland, Lidl a Albert musejí upravit cenovky zboží. Zákazníci změnu nepochopí
Nad cenovkami v supermarketech se většina z nás pravděpodobně nikdy hluboce nezamýšlela. Jsou tam, prostě existují, informují nás o ceně a my se podle toho rozhodujeme. Možná si občas všimneme, že je nějaká cenovka zašpiněná, pokrčená nebo špatně čitelná, ale obecně je vnímáme spíše jako součást nákupu.
To se však brzy změní. Po rozhodnutí soudu, které nutí řetězce jako Kaufland, Lidl a Albert upravit své cenovky, se nám možná bude zdát, že je vše najednou trochu dražší, než bývalo.
Novinka platí již od ledna 2023, avšak spousta řetězců ji nedodržovala
Od 6. ledna 2023 platí nová pravidla pro zobrazování slev na cenovkách, která mají chránit spotřebitele před zavádějícími informacemi a nekalými praktikami obchodníků. Novela zákona o ochraně spotřebitele, inspirovaná směrnicí Evropské unie, si klade za cíl srozumitelnější informování o cenách a slevách. Změna se dotýká všech obchodníků, včetně velkých řetězců jako Kaufland, Lidl a Albert.
Hlavní změnou je povinnost uvádět na cenovce vedle aktuální ceny a případné slevy také nejnižší cenu, za kterou bylo zboží nabízeno v posledních 30 dnech před slevou. Tato informace má spotřebiteli umožnit objektivní posouzení výhodnosti nákupu a zamezit manipulacím s cenami, kdy obchodníci uměle navyšují ceny, aby následně mohli lákat na zdánlivě vysoké slevy.
Důvodem pro zavedení tohoto opatření byly časté praktiky, kdy obchodníci krátce před akční nabídkou zvýšili cenu produktu, aby následná sleva vypadala atraktivněji. Spotřebitel tak mohl nabýt dojmu, že kupuje zboží s výraznou slevou, ačkoliv ve skutečnosti platil stejnou, nebo dokonce vyšší cenu než před „akcí“.

Konkrétně zákon ukládá obchodníkům povinnost uvádět na cenovce:
- Aktuální prodejní cenu: Cena, za kterou si zákazník může zboží v danou chvíli koupit.
- Nejnižší cenu za posledních 30 dní: Nejnižší cena, za kterou bylo zboží nabízeno v období 30 dnů před začátkem slevy.
- Procentuální výši slevy (pokud je nabízena): Sleva musí být vypočítána z nejnižší ceny za posledních 30 dní, nikoliv z uměle navýšené ceny.
Zákon dále specifikuje, že informace o nejnižší ceně za posledních 30 dní musí být pro spotřebitele jasně a srozumitelně prezentována. Nesmí být upozaděna menším písmem, skryta mezi ostatními informacemi, ani graficky zmenšena. Cílem je, aby zákazník na první pohled viděl, jaká byla skutečná cena zboží před slevou a zda je nabízená sleva skutečně výhodná.
Soud v prosinci rozhodl o pokutách
V praxi to znamená, že obchodníci museli upravit své cenovky a systémy pro jejich generování. Zavedení nových pravidel se neobešlo bez problémů a kontroverzí. Některé řetězce se snažily zákon dlouho obcházet a interpretovat ho ve svůj prospěch. Například uváděly slevu z tzv. „běžné ceny“, která však neodpovídala nejnižší ceně za posledních 30 dní.
První soudní rozhodnutí v této věci potvrdilo výklad ČOI a dalo za pravdu zákazníkům. Krajský soud v Plzni v prosinci 2024 potvrdil pokutu pro řetězec Albert za zavádějící praktiky při uvádění slev.
Pro zákazníky mohou být změny matoucí
Pro zákazníky, zvyklé na bombastické slevy, to může znamenat nepříjemné překvapení. Produkty, které se dříve zdály být zlevněné o desítky procent, nyní mohou vykazovat slevy mnohem menší, nebo dokonce žádnou slevu. To může vést k mylnému dojmu, že ceny vzrostly, ačkoliv ve skutečnosti se pouze odhalila pravda o dříve prezentovaných „slevách“.

Příkladem takové manipulace s cenami je případ řetězce Albert, který se dostal až k soudu. Albert nabízel kávu se „slevou“ 44 %, přičemž na cenovce uváděl přeškrtnutou cenu 719 Kč a novou cenu 399 Kč. Nejmenším písmem a na posledním řádku cenovky však byla uvedena nejnižší cena za posledních 30 dní, která činila 379 Kč. Ve skutečnosti tedy Albert kávu zdražil o 6 %, nikoli zlevnil o 44 %.