Lidl představil nové cenovky: Zůstává nad nimi rozum stát. Chápete, jak fungují?
Lidl, jeden z největších maloobchodních řetězců v České republice, nedávno představil nové cenovky zboží ve svých prodejnách. Tato změna však vyvolala mezi zákazníky značné zmatení a rozpoutala bouřlivou diskuzi na sociálních sítích. Lidé si stěžují, že nové cedulky jsou matoucí.
Sociální sítě jsou zaplaveny příspěvky zákazníků, kteří vyjadřují své rozčarování nad novým systémem označování cen. Mnoho z nich tvrdí, že jim trvá mnohem déle najít požadované informace o ceně a slevách.
Úspora v Lidlu údajně není taková, jakou uvádějí cenovky
Nový systém pracuje s výraznějším zobrazením procentuální slevy, často doprovázené slovy jako „Úspora“ nebo „Ušetříte“. Problém spočívá v tom, že výše uvedená sleva se často vztahuje k ceně, která platila jen velmi krátkou dobu, nebo dokonce k ceně, za kterou daný produkt v Lidlu nikdy nebyl prodáván.
Představte si situaci: V regálu vidíte balíček kávy s velkou červenou cedulí hlásající „60% sleva! Ušetříte 120 Kč“. Pod touto lákavou nabídkou je uvedena nová cena 80 Kč a přeškrtnutá původní cena 200 Kč. Zákazník se logicky domnívá, že káva dříve stála 200 Kč, a nyní ji může koupit s výraznou slevou. Realita však může být jiná. Káva mohla být v Lidlu prodávána za 120 Kč po dobu několika týdnů, a cena 200 Kč mohla být „běžnou“ cenou u konkurence, nebo dokonce fiktivní cenou stanovenou Lidlem pro účely zvýraznění slevy. Zákazník tak ve skutečnosti ušetří pouze 40 Kč, nikoliv avizovaných 120 Kč.

Nové cedulky matou zákazníky
Tento systém cenovek může být obzvláště matoucí pro seniory a méně informované zákazníky, kteří se snadno nechají zlákat vidinou vysoké slevy. Problémem je také absence jasné a transparentní informace o tom, k jaké ceně se sleva vztahuje a jak dlouho tato cena platila. Lidl sice na cenovkách uvádí malým písmem „Cena platná od…“, ale toto datum samo o sobě nic neříká o tom, jak dlouho byla předchozí cena platná.
Dalším problémem je tzv. „efekt kotvy“. Přeškrtnutá vyšší cena slouží jako kotva, která ovlivňuje vnímání nové ceny. I když si zákazník uvědomí, že sleva nemusí být tak vysoká, jak se na první pohled zdá, přeškrtnutá cena v jeho mysli zůstává a ovlivňuje jeho nákupní rozhodnutí. Může se tak stát, že si zákazník koupí produkt, který by si za plnou cenu nekoupil, protože ho vnímá jako výhodnou koupi díky zdánlivé slevě.
Podle odborníků se jedná o snahu obejít zákon
Právně je situace složitější. Zatímco explicitní lhaní o ceně je protizákonné, manipulace s vnímáním slevy se pohybuje v šedé zóně. Zákon nezakazuje prodejci používat marketingové strategie, pokud neuvádí nepravdivé informace. Problém je v tom, že Lidl sice uvádí pravdivé informace (původní i novou cenu), ale způsob jejich prezentace může být matoucí a vést spotřebitele k mylnému dojmu o výhodnosti nákupu.

„Praktika z našeho pohledu působí jako snaha o obcházení zákona. U ostatních prodejců je situace obdobná, “ uvedl odborník z právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra. „Uvádějí přeškrtnuté ceny, zvýrazněné cenovky, jiné ceny, od nichž odvozují slevu. Slevu je přitom nutné vnímat jako jakoukoliv informaci, která vyvolává dojem snížení ceny,“ dodává.
Spotřebitelské organizace proto apelují na Lidl, aby zvolil transparentnější přístup k cenotvorbě. Doporučují například jasně uvádět, jak dlouho byla původní cena platná, nebo zda se jedná o slevu z doporučené maloobchodní ceny. Takové informace by spotřebitelům pomohly lépe posoudit skutečnou výhodnost nabídky.