Postavili továrnu za 4 miliardy a teď ji zavírají. Bude se hromadně propouštět
Stavba nové továrny je vždy velká událost. Slibuje pracovní místa, ekonomický růst a nové příležitosti pro celou oblast. Investice v řádu 200 milionů dolarů nebyla malá a všichni očekávali, že se brzy mnohonásobně vrátí. Jenže příběhy, které začínají slibně, mohou mít i hořký konec.
Přesně to se stalo i v tomto případě. Oznámení o uzavření provozu a hromadném propouštění dopadlo na zaměstnance jako rána z čistého nebe. Spousta lidí, kteří ještě nedávno s optimismem hleděli do budoucnosti, se teď ocitla bez práce.
Firma se specializuje na výrobu baterií
Švédská společnost Northvolt, založená v roce 2015, se specializuje na výrobu lithium-iontových baterií. Tyto baterie nacházejí uplatnění v elektrických vozidlech, ale i v našich mobilních telefonech, tabletech či noteboocích. Firma se rychle rozrostla a byla vnímána jako přední evropský hráč ve svém oboru.
V roce 2023 Northvolt otevřel svou továrnu v polském Gdaňsku. Jednalo se o největší evropskou továrnu této firmy zaměřenou na výrobu nejrůznějších baterií. Výstavba závodu v ulici Andruszkiewicze v hlavním městě stála impozantních 200 milionů dolarů, což je v přepočtu cca 4,38 miliard korun.

Gdaňská továrna byla postavena s využitím nejmodernějších technologií a výrobních postupů. Cílem bylo zajistit efektivní a udržitelnou produkci vysoce kvalitních baterií. Areál zahrnoval výrobní linky, testovací laboratoře, sklady i administrativní zázemí. Celkově zde našlo práci přibližně 300 zaměstnanců různých profesí – od dělníků přes techniky a inženýry až po manažery.
O práci pravděpodobně přijde více než polovina zaměstnanců
Po velkolepém otevření gdańské továrny Northvolt v roce 2023, která měla být největší evropskou továrnou na systémy baterií a energetické skladování, přišla studená sprcha. Společnost oznámila uzavření tohoto závodu a s ním spojené hromadné propouštění. Důvod? Změna strategie a neúspěšné hledání investora.
Northvolt se rozhodl zaměřit se primárně na výrobu bateriových článků. Výroba systémů pro skladování energie, na kterou se polská továrna specializovala, se firmě jeví jako méně perspektivní. Ačkoliv Northvolt aktivně hledal investora, který by tuto část byznysu převzal a udržel továrnu v chodu, jednání bohužel nevedla k úspěchu.
Northvolt se nepotýká s problémy pouze v Polsku. Již v září 2024 společnost oznámila propouštění 1600 zaměstnanců ve Švédsku, kde se nachází její hlavní sídlo. V současnosti Northvolt zaměstnává ve Švédsku 269 a v Polsku 345 lidí. V Polsku se očekává, že o práci přijde zhruba polovina zaměstnanců.
I přes uzavření gdańské továrny se Northvolt z Polska zcela nestahuje. Nadále zde zůstane Centrum Skalování Biznesu (CSB), které poskytuje nejrůznější služby v oblasti HR, IT, financí, nákupu a logistiky pro celou skupinu Northvolt. Část zaměstnanců z uzavřené továrny by měla najít uplatnění právě v CSB.
Firma dluží svým zaměstnancům přes 1,2 miliardy korun
Společnost má v hotovosti pouhých 30 milionů dolarů (zhruba 700 milionů korun), což při jejích provozních nákladech stačí jen na pár dní fungování.
Situaci ještě zhoršuje enormní dluh ve výši 5,8 miliardy dolarů (přibližně 135 miliard korun). Z této částky tvoří 51 milionů dolarů (cca 1,2 miliardy korun) nezaplacené mzdy zaměstnancům. Podle odborníků je tedy více než pravděpodobné, že lidé ze zavřené továrny půjdou raději pracovat jinam, než aby přecházeli na jiné pracoviště této firmy.
Northvolt má zhruba 6600 zaměstnanců a řadu rozjetých projektů, které jsou nyní ohroženy. Bez dostatečného financování je velmi pravděpodobné, že mnohé z nich budou muset být ukončeny. To povede k dalším propouštěním a ztrátám pro firmu i její partnery.

Klienti společnosti se začínají poohlížet jinde
Například BMW již zrušilo kontrakt na baterie v hodnotě dvou miliard dolarů (přibližně 46 miliard korun), protože Northvolt nebyl schopen dodržet smluvené termíny. I další partneři a zákazníci firmy nyní přehodnocují svou spolupráci s Northvoltem a hledají alternativní dodavatele.
Jedním z mála světlých bodů je půjčka ve výši 100 milionů dolarů (zhruba 2,3 miliardy korun) od švédské automobilky Scania, která je zároveň akcionářem Northvoltu. Původně měly tyto peníze sloužit k podpoře výroby baterií pro vozy Scania, ale nyní je pravděpodobné, že budou použity na pokrytí nejnaléhavějších výdajů a udržení firmy nad vodou.
I tak ale Northvolt potřebuje dalších 245 milionů dolarů (cca 5,7 miliardy korun), aby mohl alespoň krátkodobě pokračovat v provozu. I tato částka však stačí jen na zhruba tři měsíce fungování.