Bohatí lidé mohou stále parkovat v Praze zdarma. Záleží na ceně automobilu
Parkování v Praze je pro mnoho lidí nekonečný boj. Rezidenti bojují o místo v modrých zónách, zatímco návštěvníci musí platit za každou minutu stání. Výjimku ale mají majitelé elektromobilů, kteří mohou v modrých a fialových zónách parkovat zdarma.
Tento benefit je ale ve své podstatě paradoxní, protože elektromobily patří mezi nejdražší vozidla na trhu, což zvýhodňuje především majetnější vrstvy společnosti.
Parkování zdarma pro bohaté
Podle aktuálních pravidel mohou elektromobily s registrační značkou „EL“ parkovat zdarma v pražských zónách placeného stání. Toto zvýhodnění bylo původně plánováno pouze do konce roku 2024, ale kvůli neshodám v pražské koalici bylo prodlouženo minimálně do června 2025. Argumentem je podpora ekologické dopravy a rozvoj elektromobility, ale je otázkou, zda je to spravedlivé vůči ostatním.
Elektromobily nejsou zdaleka dostupné pro každého. Podle statistik patří mezi nejprodávanější modely například Tesla Model 3, Hyundai Ioniq nebo Škoda Enyaq, jejichž základní cena se pohybuje okolo milionu korun. Přidáme-li další výbavu, cena často přesahuje i 1,5 milionu korun. To jasně ukazuje, že parkování zdarma využívají hlavně lidé, kteří si mohou drahé vozy dovolit, a nikoliv střední třída nebo ti, kteří by tuto výhodu skutečně ocenili.

Historie modrých zón
Zóny placeného stání (ZPS) byly v Praze zavedeny v roce 1996 s cílem regulovat dopravu v centru města. Původně šlo o Prahu 1, ale postupně se rozšířily do dalších částí města. Cílem bylo upřednostnit rezidenty a zpoplatnit parkování návštěvníků.
Elektromobily získaly výhodu bezplatného parkování poměrně nedávno, a to za účelem podpory nízkoemisní dopravy. Nárok na parkování zdarma mají pouze vozidla splňující přísnou emisní normu do 50 g CO₂/km, což zahrnuje bateriové elektromobily, vodíková auta a některé plug-in hybridy. Majitelé těchto vozů mohou zdarma získat registrační značku „EL“, případně si za 100 Kč ročně zažádat o speciální parkovací oprávnění.
Zrušení? Odsouvá se stále dál
Původně měla být výjimka pro parkování elektromobilů zrušena už od začátku roku 2024. Návrh počítal s tím, že elektromobily budou platit snížené parkovné, například polovinu standardní sazby, a parkování zdarma bude omezeno pouze na fialové a oranžové zóny. Tento krok ale narazil na neshody v pražské koalici, která se nedokázala dohodnout na konkrétních podmínkách.
Pražský náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) upozornil, že elektromobily zabírají stejně místa jako auta se spalovacími motory, a jejich jednostranné zvýhodnění není dlouhodobě udržitelné. Navíc s rostoucím počtem elektromobilů by to mohlo mít negativní dopad na rezidentní parkování.

Kdo skutečně parkuje zdarma?
Podle statistik tvoří elektromobily jen asi 1 % z celkového počtu aut pohybujících se po Praze. Přesto jde často o luxusní vozy, které si může dovolit jen malá část obyvatel. Průměrná cena elektromobilu se pohybuje okolo milionu korun, což jasně ukazuje, že bezplatné parkování využívají převážně majetnější lidé.
„Bezplatné parkování pro elektromobily dává smysl pouze v případě, že je opravdu nutné podpořit jejich rozšíření. Ale dnes už elektromobily nejsou ojedinělou výjimkou a jejich majitelé rozhodně nepatří mezi sociálně slabší skupiny,“ komentuje situaci dopravní analytik Petr Kovář.
Co přinese budoucnost?
Pražské vedení slibuje, že do budoucna přijde s reformou parkovacího systému, která by měla být spravedlivější. Plánuje se například investice do výstavby až 1500 nových nabíjecích stanic, které by mohly částečně kompenzovat zrušení bezplatného parkování. Také se zvažuje zavedení speciálních slev pro rezidenty s elektromobily, kteří si nemohou dovolit vlastní garáž nebo nabíjecí stanici.
Současná situace s bezplatným parkováním elektromobilů v Praze vyvolává otázky o spravedlnosti a efektivitě takového zvýhodnění. Elektromobily patří mezi drahé vozy, jejichž majitelé bezplatné parkování často nepotřebují. Pokud má být systém opravdu spravedlivý, měl by zohledňovat nejen ekologii, ale také sociální dopady. Jak ukazuje současná praxe, parkování zdarma pro bohaté neřeší skutečné problémy, kterým Praha čelí.