Způsoby, jakými může metaversum ovlivnit naše životy
V posledních dvou a půl letech jsme byli svědky prudkého nárůstu popularity a rozšíření nových digitálních zážitků ve vznikajícím metaverzu. Spotřebitelé se v nich přenášejí do virtuálního světa, který napodobuje skutečné zážitky pomocí nejmodernější virtuální reality (VR), rozšířené reality (AR) a dalších.
Mimo tento humbuk a napříč odvětvími existují skutečné příležitosti a trvalá síla pro možnosti metaversa. Společnost Gartner nedávno označila metaverse za jeden z pěti nejvýznamnějších nových trendů a technologií. Základem metaversa je 3D a imerzivní povaha technologií, které odemykají nové způsoby práce, komunikace, učení, hraní a života.
Jak se síťové technologie stále rozšiřují, jejich rychlost a výkon umožní, aby se mezi cloudovými servery a zařízeními zipovaly obrovské objemy dat a vytvářely zážitky, jaké jsme dosud neviděli. Zde je několik způsobů, jak se metaverse stane součástí našich životů.
Gamifikace našeho každodenního života
Metaverse představuje novou generaci digitálních zážitků. Uživatelé budou moci ve virtuální komunitě neomezeně komunikovat: od setkání s kolegy až po vlastnictví pozemků (samozřejmě digitálně).
Zatímco hry existují již desítky let, šíři metaversa a gamifikace si uvědomujeme až nyní. Například hry jako 30 Helios (příběhové mobilní dobrodružství s rozšířenou realitou) využívají typ 3D hologramu, který uživatelům poskytuje nový pohled na mobilní zábavu. Mobilní zařízení je zde portálem do metaversa. Hráči se pohybují po rozšířené verzi svého skutečného fyzického prostoru (domu, bytu, kanceláře) a hackují „závady“ ve svém prostoru; jakmile závady hacknou, odemknou další příběhy.

Zapojení podniků
Podniky počítají s tím, že metaverse přenese zážitky daleko za hranice hraní her k nejrůznějším účelům. Mezi ně bude patřit simulovaný pracovní trénink, prodejní a marketingové funkce pro různá odvětví, a dokonce i takové věci, jako je navrhování letadel, simulace a plánování měst.
Mohli bychom se dokonce dočkat světa, kde budou informace uživatelům vykreslovány v reálném čase s využitím algoritmů umělé inteligence. Vezměme si například proces pronájmu nebo koupě bytu. Uživatel by se mohl procházet po ulicích New Yorku a prostřednictvím brýlí by byl připojen k realitní aplikaci, která by mu v reálném čase (pomocí AI) ukázala, ve kterých budovách jsou byty k pronájmu, a hned na místě by ho spojila s makléřem.
Nový druh cestování
Představte si, jaké by to bylo cestovat po světě, aniž byste museli investovat příliš mnoho peněz nebo času, nebo dokonce čelit strachu z létání. V metaversu mohou AR a VR umožnit uživatelům prozkoumat země, města a destinace, které vždycky snili navštívit. S tím, jak se metaverza vyvíjí, zažívají uživatelé na cestách stále pokročilejší vícesmyslové zážitky – a tak se myšlenka virtuální turistiky rozšiřuje.
Virtuální cestovní ruch znamená přístup pro lidi bez rozdílu vzdělání a schopností na téměř jakékoli místo, personalizované zážitky pro hosty a bezkonkurenční zábavu. Uživatelé by mohli zažít pohlcující prohlídky muzeí, ochutnat víno z Francie a vystoupat na nejvyšší hory.
Město Madrid nedávno spustilo bezplatnou 360stupňovou virtuální prohlídku pro zvědavé turisty, která jim umožní informovaně se rozhodnout, co chtějí vidět při osobní návštěvě. Tato virtuální prohlídka zahrnuje zhruba 40 nejoblíbenějších turistických atrakcí španělského města, včetně muzeí, náměstí, zahrad, katedrál a různých kulturních institucí.
Tato technologie by nám časem mohla umožnit cestovat po pamětihodnostech minulosti, jako bylo Koloseum na vrcholu své slávy nebo Pompeje před výbuchem sopky.
Podobně jako virtuální prohlídka Madridu by tyto typy platforem metaverza mohly sloužit jako odrazový můstek pro cestovatele, kteří by si pak na základě svých oblíbených zážitků z metaversa mohli naplánovat osobní výlet.

Jak může metaverse vybudovat budoucnost přístupnou všem
Rozmanitost, rovnost, inkluze a přístupnost jsou oblasti, v nichž by metavesze mohla významně ovlivnit vytváření přístupnější budoucnosti.
Podle CDC žije v USA odhadem 61 milionů lidí se zdravotním postižením. Pro mnoho z těchto lidí může metaverse nabídnout řešení každodenních problémů. Například uživatelé se slabým zrakem mohou využívat vysoký barevný kontrast. Osoby s problémy se sluchem mohou využívat titulky i zobrazování titulků v reálném čase. Lidé s kognitivními problémy mohou mít prospěch z používání tvarů, barev a obrázků, které pomáhají zprostředkovat myšlenky. Nevidomí by mohli při prozkoumávání 3D světů využívat technologie, jako je 3D zvuková echolokace.
Bezpečnost je důležitá
Důvěra, bezpečnost a soukromí jsou otázky, které musí mít vývojáři na paměti, když kódují digitální cestu vpřed. V metaversu se v podstatě setkáváme se skupinou cizích lidí, kteří spolu různými způsoby komunikují. Je důležité zvážit rozsah negativních interakcí, jako je například sdílení nepravdivých informací. Navrhování prostředí a zážitků, ve kterých se bude všem dařit, je pro vývojáře důležitým aspektem.
V konečném důsledku metaversa posiluje fyzický svět a interakce, které udržují naše lidské vazby silné. I když jsme v posledních několika letech zaznamenali masivní růst a rozšíření, teprve jsme se dotkli povrchu toho, co je možné.
Zdroj: Venturebeat, Gartner