Nová studie ukazuje, že hraní her může skutečně zlepšit naše duševní zdraví

Přestože je dnes hraní her společensky přijatelnější než kdykoli předtím, může být hráč stále stigmatizován stereotypem labilního samotáře, který nikdy neopustí svůj pokoj. Nová studie však ukázala to, co většina z nás již věděla: hraní her může být prospěšné pro naše duševní zdraví.

Studii publikovanou v časopise Nature Human Behaviour provedl tým odborníků na zdraví, chování a ekonomiku v Japonsku. Jejím cílem bylo zjistit, jaký vliv má hraní videoher na duševní zdraví. V roce 2018 Světová zdravotnická organizace oficiálně klasifikovala herní poruchu jako duševní onemocnění. Jde o důležité téma v Japonsku, kde je tento stav někdy spojován s hikikomori, což je závažný příklad sociálního stažení, kdy se lidé, obvykle mladí muži, izolují ve svých ložnicích po celé měsíce nebo roky. píše deník TechSpot

Výzkum byl proveden v době vrcholící pandemie Covid, tedy mezi lety 2020 a 2022, a zúčastnilo se ho 97 602 osob ve věku 10 až 69 let v Japonsku. Celosvětový nedostatek konzolí v důsledku přerušení dodavatelského řetězce v té době vedl k tomu, že místní prodejci používali loterijní systém pro zájemce o nákup konzolí PlayStation 5 a Nintendo Switch. Z celé studijní skupiny se loterie zúčastnilo 8 192 osob, přičemž 2 323 osob vyhrálo možnost zakoupit si jednu z konzolí. Výzkumníci použili kolo pěti průzkumů: vlastnictví konzole, herní preference, duševní zdraví, životní spokojenost a sociodemografické charakteristiky.

Nezáleží jak dlouho hrajeme, ale co hrajeme

Výsledkem bylo zjištění, že vlastnictví jedné z dostupných konzolí a hraní her skutečně prospívá duševnímu zdraví. U těch, kteří si mohli pořídit některý ze strojů Sony nebo Nintendo, se zvýšilo skóre životní spokojenosti a snížila se jejich psychická nepohoda. Hraní déle než tři hodiny denně však mělo za následek snižující se psychický přínos. „Předchozí výzkum navrhl mechanismy pozitivních i negativních účinků hraní videoher na duševní pohodu,“ napsali vědci. „Naše studie zjistila, že pozitivní účinky převažují nad negativními, které jsou výsledkem jak pozitivních, tak negativních cest.“ Výzkumníci připouštějí, že skutečnost, že studie probíhala v době pandemie a výluk, mohla ovlivnit výsledky, ale studie o pozitivním vlivu videoher na duševní zdraví hráčů jsou staré již řadu let.

V roce 2013 se psalo o desetileté studii, která ukázala, že hry nemají vliv na děti. Další studie ukázala, že hraní násilných her z nás násilníky nedělá, a oxfordská studie zjistila, že hry nemají vliv na naši pohodu bez ohledu na to, jak dlouho je hrajeme.

V souvislosti s tím úřad FDA nedávno povolil mobilní hru na bázi předplatného, která má pomoci léčit příznaky ADHD. Hra se jmenuje EndeavorOTC a hráči v ní ovládají mezigalaktického superhrdinu na vznášedle, který cestuje na vzdálené planety, aby zde odchytával různé „mystické bytosti“ pro zoologickou zahradu. Podle webových stránek 83 % účastníků zaznamenalo klinické zlepšení své schopnosti soustředit se.

Zdroj: TechSpot