Výrobce lodí testuje průlomový systém výroby energie na lodích. Sníží emise CO2

Dánská lodní společnost Maersk pokračuje ve vývoji systémů, které snižují emise CO2 a šetří palivo. Jedním z takových řešení má být systém tepelné energie, jehož testování právě začalo na jedné z kontejnerových lodí společnosti Maersk.

Tento systém vyvíjí švédská technologická společnost Climeon již několik let a jeho první testy proběhly v roce 2015, jak uvádí ne svém webu. Předmětem zkoušek byl tehdy dva roky starý trajekt Viking Grace, který plul mezi Švédskem a Finskem. Tehdy se ukázalo, že po modernizaci se snížily emise i spotřeba paliva.

Maersk doufá v podobné výsledky, takže informace o zahájení testů zdůrazňuje, že se jedná o začátek dlouhodobější spolupráce, která, jak obě strany doufají, bude velmi plodná. Jaké jsou vlastně funkce systému? Společnost Climeon vyvinula řešení, díky němuž mohou plavidla provozovaná na moři získávat teplo z vody používané k chlazení nebo z páry generované v hlavním motoru. Tuto energii lze následně přeměnit na elektřinu, která se pak dodává do energetických systémů. Tím se sníží spotřeba energie z lodních generátorů.

V kombinaci se softwarem Climeon Live, který se používá pro řízení a monitorování, dostává posádka denně informace a zprávy o stavu zařízení, což,jak se předpokládá, umožňuje bezchybný provoz celého systému. Podle švédské společnosti systém rekuperace tepla generuje 150 kW výkonu, ale je možné jej rozšířit a zvýšit tento parametr až na 1 MW.

Společnost Climeon tvrdí, že kromě zlepšení indexu energetické účinnosti stávajících lodí může její systém snížit roční emise CO2 až o 3 500 tun, což odpovídá roční úspoře 1 000 tun paliva. Společnost Maersk již dala najevo, že má zájem o řešení vedoucí ke snížení emisí.

Zdroj: climeon.com