Ukrajina odvážně vyslala prototyp na frontu. Co je to za stroj?

Během války s Ruskem se Ukrajina často uchylovala k prototypům zbraní domácí výroby. Jediný vyrobený exemplář obrněného transportéru Owod je nyní na frontě.

Název vozidla je ruský výraz pro gza, malý hmyz podobný mouchám. Jediný sériový design je v podstatě modifikací sovětského terénního vozu GAZ-66 ze 60. let. Práce na prototypu probíhaly v Žytomyrském obrněném závodě, který je součástí společnosti Ukroboronprom.

Teoreticky může vozidlo vzít na palubu i dvanáctičlenný výsadek, nepočítaje dvoučlennou posádku. Na horní část nosiče je možné namontovat kulomet ráže 12,7 mm. Pancíř vozidla poskytuje ochranu proti střelbě z ručních zbraní ráže 7,62 mm a proti střepinám dělostřeleckých granátů. Owod byl poprvé představen v roce 2015 na obranném veletrhu na Ukrajině.

Výrobce tehdy ujistil, že hlavními výhodami této konstrukce je její multifunkčnost, možnost rychlého rozšíření, snadná údržba a možnost velkoobjemové výroby. Zástupce společnosti v Žytomyru uvedl, že obrněný závod je schopen vyrobit až 1100 těchto vozidel ročně.

Owod je v podstatě koncept obrněných modulů, které lze během 35-40 minut namontovat na podvozky postsovětských nákladních automobilů (kromě GAZ-66 to mohou být ZIL-131, URAL-375 a MAZ) a vozidel zahraniční výroby vybavených dieselovým motorem.

Proto se parametry transportéru, jako je rychlost a pohon, budou lišit v závislosti na zvoleném základním provedení. Předpokládá se však, že na zpevněné silnici může dosáhnout maximální rychlosti 95 km/h a jeho dojezd je 1 200 km.

Nakonec se Owod do sériové výroby nedostal, protože jeho kabina byla pro posádku považována za příliš nepohodlnou (muselo se v ní sedět v pololeže). Situace na frontě však přiměla Ukrajince k rozhodnutí poslat na frontu jediný exemplář tohoto vozidla.

Zdroj: tech.wp.pl