Tak se staví obří větrné turbíny. Samošplhací jeřáb šplhá na věže turbín, podobně jako člověk na kokosovou palmu
Pro stavbu nebo údržbu dnešních kolosálních věží větrných turbín potřebujete buď naprosto monstrózní jeřáb – nebo něco takového. Samošplhací jeřáb KoalaLifter je rychlý, kompaktní, zvládne těžká břemena a dokáže vylézt na věže turbín v jakékoli výšce.
Větrné turbíny se stávají jedněmi z největších strojů na světě, přičemž někteří obři na moři dosahují výšky stovek metrů. A protože téměř všechny z nich jsou konstrukce typu „ventilátor na tyči“ s horizontální osou, je obvykle potřeba zvednout nejtěžší komponenty ze země na vrchol věže kvůli instalaci, údržbě nebo vyřazení z provozu.
Abyste si mohli udělat představu o velikosti jeřábu, který je k tomu zapotřebí, přeskočte v níže uvedeném videu na čas někde kolem 1:45, který ukazuje německou společnost Enercon při instalaci jedné z turbín o výkonu 5,56 megawattů. To je čtvrtina výkonu, který dosahují ty největší, ale pracuje s lopatkami o délce 160 m, takže gondola generátoru musí být podstatně vyšší a jeřáb musí být ještě vyšší.
Enercon ve spolupráci s nizozemskou společností Lagerway pustil do stavby „prvního samošplhacího jeřábu pro větrné turbíny na světě“.
Šplhací jeřáb Lagerway LCC140 je tak trochu monstrum samo o sobě. Pro začátek je potřeba 11 nákladních aut na jeho přepravu, váží 270 tun a na jeho zvednutí a připevnění nebo odpojení od věže je potřeba další, menší jeřáb. Je také vhodný pouze pro účelově postavené věže turbín, protože jeho horní a dolní část se k věži připojuje pomocí zesílených otvorů v každé části věže turbíny jako spojovacích bodů.
Lze jej však postavit nebo sundat během jediného dne, a jakmile je zacvaknut, je schopen vylézt na postavenou věž, poté ji zafixovat a zvednout břemeno o hmotnosti až 140 tun pomocí vlastního 33mstožáru a 46m dlouhého výložníku.
V roce 2021 společnost Enercon použila prototyp šplhacího jeřábu LCC140 ke stavbě a instalaci své první turbíny E-136 EP5, která není o mnoho menší než ta na prvním videu. Podívejte se na tento proces na videu níže.
Velmi elegantní! Ale stále jde o poměrně těžkopádné řešení. Do hry vstupuje španělská společnost KoalaLifter, která pracuje na komerčním využití jeřábu pro šplhání po turbínách, který by měl fungovat s různými typy věží a je o tolik menší, že se skácí na jediném 12metrovém (40stopém) nákladním autě.
Stačí nastavit první část věže, poté k ní nákladní automobil KoalaLifter nacouvá a hydraulicky zvedne KoalaLifter do svislé polohy a umístí jej proti věži. V tomto okamžiku nepotřebuje žádné speciální otvory nebo upevňovací body, na věž se zachytí pomocí dvojice popruhů podobných límci. Jakmile je zajištěn, vysune se jeho vnitřní část nahoru a další dvojice popruhů ji připevní k věži. Odtud lze popruhy spodní části uvolnit nebo zasunout a spodní část se může sama zvednout.
Postup KoalalLifteru si můžete prohlédnout na velmi pomalém renderovacím videu níže. Budeme pokračovat a doporučíme vám, abyste si ho prošli kvůli zajímavým kouskům:
Nebo se raději podívejte na testovací video ze začátku letošního roku. Níže uvedené video ukazuje první komerční produkt společnosti KL-N30 v akci. Je to podstatně skromnější malý jeřáb než LCC140, který zvedne pouze 30 tun. Bude však pracovat za jakýchkoli větrných podmínek a dokáže se vyšplhat do výšky 100 m na jakoukoli věž za pouhých 45 minut, přičemž jej obsluhuje jediný technik na zemi.
Zůstává nám nejasné, jak přesně popruhy KoalaLifteru dosáhnou kolem věže a uchytí se, aniž by se prohnuly -na renderovém videu to vypadá, jako by je kolem stožáru přenášely jakési magnetické pásy, ale skutečnost může být o něco méně zábavná.
Společnost se pustila do zpevňování KoalaLifteru, aby byl vhodný pro větší a těžší projekty. Ale jak připravovaný jeřáb KL-N80, který zvedne 80 tun, tak jeřáb King Dingaling KL-Gorilla, který má zvednout až 150 tun, jsou stále navrženy tak, aby se vešly na jedno nákladní auto, které je může zvednout vertikálně a uchopit za spodní část věže.
Pracuje se také na výrobku KL-Offshore přepravovaném na lodi, který by mohl být podstatně větší a výkonnější, protože je osvobozen od omezení přepravy na nákladních automobilech. Tato verze by musela být nasazena pomocí jeřábu, z plošiny kompenzované vlnami, ale mohla by stavět a obsluhovat ještě větší turbíny.
Zatímco KoalaLifter by se mohl ukázat jako velmi pohodlná a nákladově efektivní možnost pro větrné farmy na pevnině, potenciálně by mohl naprosto změnit pravidla hry pro práce na moři, kde věže mohou dosahovat směšných výšek a kde potřebný druh lodí s jeřábem může stát miliony a miliony dolarů týdně, jen aby byl odstaven, pokud počasí není zrovna ideální.
Zdroj: Koalalifter