Švýcarský vlak na palivové články ujede 2803 km na jednu nádrž vodíku

Osobní vlak na vodíkové palivové články vyvinutý švýcarským výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail dosáhl nového Guinnessova rekordu, když téměř dva dny nepřetržitě ujel vzdálenost 2803 km, píše portál NewAtlas.

Snahy o ozdravení špinavých vlaků jsou již v plném proudu, po celém světě se investuje do elektrifikace sítí a také se zavádějí elektrické lokomotivy na baterie.

Vlak s názvem Flirt Akku vyrábí společnost Stadler Rail AG a v roce 2021 se jí podařilo dosáhnout Guinnessova světového rekordu za nejdelší jízdu na jedno nabití baterií v délce 224 kmna trase mezi Berlínem a Warnemünde během místní mrazivé zimy – to není špatné na vlak, který byl navržen s provozním dojezdem na jedno nabití 80 km.

Ne všechny železniční sítě mohou podporovat elektrifikaci a tento dojezd na baterie prostě nebude stačit pro přepravu zboží nebo osob na dlouhé vzdálenosti. Zde by mohl přijít na řadu vodík, který by umožnil delší cestování a vypouštěl pouze páru a vodu.

Společnost Stadler poprvé představila svůj osobní model Flirt H2 na veletrhu InnoTrans 2022 v Berlíně a zahájila jeho testování ve Švýcarsku. Je navržen tak, aby nahradil vlaky poháněné naftou v neelektrifikovaných nebo částečně elektrifikovaných sítích, a má dva motorové koncové vozy s vodíkovou nádrží a palivovými články mezi nimi. Palivové články dodávají energii do palubní baterie, která napájí elektrický pohon.

Vůz byl původně postaven pro kalifornský dopravní úřad , udávaná maximální rychlost je 127 km/h a dojezd na jednu zastávku pro doplnění paliva je 460 km. Tento údaj o dojezdu však byl právě překonán na testovacím okruhu ENSCO v Pueblu v Coloradu a Stadler se tak opět zapsal do knihy rekordů.

Večer 20. března vyrazil vůz Flirt H2 na své první kolo na okruhu. Inženýři se pak střídali u řízení více než 46 hodin, po kterých se vlak zastavil a ujel 2803 km na jednu nádrž vodíku.

To znamená světový rekord v „nejdelší vzdálenosti ujeté osobním vlakem na vodíkový pohon bez doplňování paliva nebo dobíjení“. Zdroj paliva byl použit zelený vodík, ale i tak jde o významný milník.

„Tento světový rekord stanovuje ideální rozsah výkonu naší vodíkové verze nejprodávanější elektrické vícenásobné jednotky Flirt, Flirt H2,“ uvedl Dr. Ansgar Brockmeyer ze společnosti Stadler. „Je to monumentální úspěch celého našeho týmu a jsme velmi hrdí na to, že držíme další rekordní titul.“

Kromě potvrzených objednávek v Kalifornii společnost Stadler prozradila, že dva italští železniční provozovatelé podepsali smlouvy na dodávku 15 vlaků poháněných vodíkem mezi sebou. Záběry z rekordní vzdálenosti si můžete prohlédnout níže.

Zdroj: NewAtlas