Rusové dávají přednost 50 let starým letounům Il-22 před novějšími A-50. Pravděpodobně kvůli zásobám i servisu

Ukrajinské letectvo v poslední době hlásilo zvýšenou leteckou aktivitu sil Ruské federace. Zvláštní pozornost si zaslouží letouny Il-22, z nichž velká část je již 50 let stará. Právě ty měly být ve značné převaze oproti novějším ruským letounům A-50.

Il-22 je verze letounu Il-20 určená jako létající velitelské stanoviště nebo letoun pro radioelektronický boj poháněný čtyřmi turbohřídelovými motory AI-20M, píše portál Defense Express Dosahuje maximální rychlosti 650 km/h při délce trupu 35,9 metru a rozpětí křídel 37,42 metru. Standardní operační výška, ve které operuje, je přibližně 11 000 metrů.

Použití letounu Il-22 je překvapivé, protože Ruská federace již léta používá při svých operacích novější letouny A-50 pro úkoly řízení letového provozu. Letouny A-50 byly k těmto účelům využívány například během války v Čečensku v 90. letech a během konfliktu v Sýrii.

Rusové dávají přednost starým letounům před novými

A-50 je konstrukce nejméně o 20 let mladší než Il-22 a vychází z dopravního letounu Il-76. Letoun aktivně využívají Vzdušné a kosmické síly Ruské federace a indické letectvo. Je poháněn čtyřmi turbovrtulovými motory Solovjev D-30KP, které mu umožňují dosáhnout maximální rychlosti až 900 km/h. Letoun má délku 49,59 metru a rozpětí křídel 50,5 metru, operační strop činí 12 000 metrů.

Otázkou, proč Rusové dávají přednost používání Il-22 před A-50, je možná to, že jich prostě mají více než A-50. Podle vojenské bilance z roku 2023 mělo ruské letectvo ve svém inventáři 17 Il-22 různých typů a 10 A-50 různých typů (tyto údaje pravděpodobně nezohledňují ztráty). Kromě toho je palubní vybavení Il-22 pravděpodobně jednoduše méně poruchové než u novějšího modelu a jeho jednoduchost oprav je pro Rusy výhodnější pro servis.

Zdroj: redakce, en.defence-ua.com