Ruský „Homér“ byl největší vrtulník všech dob. Měl přepravovat jaderné rakety na základny
Sovětský svaz zkonstruoval vrtulník V-12 „Homér“ v 60. letech 20. století pro přepravu raket do vzdálených míst. Měl nahradit přepravu po železničních tratích, protože tak mohla špionážní letadla snadno odhalit raketové základny.
Největší vrtulník, který byl kdy postaven, byl podle serveru Popular Mechanics inženýrským triumfem. V praxi ale absolutně selhal. Vrtulník velikosti proudového dopravního letadla byl testovaný ve dvou prototypech a do konečné výroby se nikdy nedostal. Důvodem byla změna koncepce přepravy balistických raket. Navíc Sovětský svaz začal vyrábět mezikontinentální rakety, které se díky novým technologiím začaly zmenšovat. Snadno se tak nechaly kamkoli dopravit na mobilních podvozcích a potřeba těžkých vrtulníků odpadla.
Byly postaveny dva prototypy. První prototyp uskutečnil svůj první let v roce 1968 a o rok později havaroval. Druhý prototyp přitom vytvořil sedm světových rekordů v nosnosti a dosažené výšce. Vyzvedl náklad o hmotnosti 40 tun do výše 2 255 metrů, což dosud žádný vrtulník nepřekonal.
Homér byl obrovský dvourotorový vrtulník vyvinutý Sovětským svazem během vrcholící studené války. Trup měl podobný jako běžné dopravní letadlo včetně ocasních křídel. Pohonná jednotka i rotory byly převzaty z typu Mi-6, u motorů byla vylepšením zvýšena jejich výkonnost. Pilotní kabina byla dvouposchoďová, což umožňovalo všem členům posádky dokonalý výhled. S délkou 37 metrů a s rotory o průměru 35 metrů byl největším vrtulníkem, jaký byl kdy postaven.
I když byla celková nosnost vrtulníku více než slibná, byl další vývoj tohoto fenomenálního stroje zaměřen na její zvýšení až na hranici 55 tun. Vrtulník mohl přepravit až 196 cestujících. Nákladní prostor byl tak velký, že vrtulník mohl snadno přepravovat i městské autobusy. Měl šestičlennou posádku včetně vlastního elektrikáře.
Zdroj: Popular Mechanics