První elektrický vlak na baterky jede 160 km/h a je vyroben z recyklovaných materiálů

Ačkoli se akumulátory ve vlacích používaly již dříve, je to poprvé, kdy slouží jako primární zdroj energie po celou dobu jízdy.

Společnost Hitachi Rail dokončila první fázi zavádění svých bateriových vlaků Masaccio v Itálii v rámci dohody se společností Trenitalia v hodnotě v přepočtu 30 miliard korun. Společnost Trenitalia zavedla flotilu 20 vlaků značky „Blues“, které jezdí po celé délce a šířce země, píše portál Interesting Engineering.

Evropské země přijaly společný závazek dekarbonizovat dopravu a snížit emise až o 55 % do konce desetiletí. Zatímco přechod na elektrická vozidla (EV) je relativně jednoduchý, velká část evropské vlakové sítě zůstává neelektrifikovaná.

Vzhledem k topografickým problémům v Evropě je dosažení úplné elektrifikace vlakové dopravy v blízké budoucnosti nepravděpodobné, protože většina vlakových systémů v regionu se v současnosti spoléhá na dieselový pohon. V takovém případě nabízejí vlaky poháněné bateriemi naději na snížení emisí, aniž by se musely ujmout nákladných a na zdroje náročných úkolů elektrifikace ve všech regionech.

Vlak na baterie je vybaven tak, aby mohl jezdit na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Při provozu na prvním systému využívá vlak pantograf, což je mechanismus, který se připojuje k elektrickému vedení a získává elektřinu pro jízdu i dobíjení akumulátorů.

V oblastech, kde není k dispozici elektrifikace, vlak přechází na kombinaci dieselového a bateriového pohonu. Když se však blíží ke stanici a vjíždí do obydlených oblastí, spoléhá se výhradně na napájení z baterií, aby se eliminovaly škodlivé emise.

Ačkoli se akumulátory ve vlacích používaly již dříve, toto je první případ, kdy slouží jako primární zdroj energie po celou dobu jízdy. Prozatím může akumulátorová baterie zajistit dojezd pouze do 15 km. Jakmile se vybije, může být během jízdy dobíjen pomocí dieselového motoru i rekuperačního brzdění, dodává tisková zpráva.

Vlak Masaccio se vyrábí v továrně Hitachi Rail v Pistorii u Florencie a v současné době je provozován například na oblíbených trasách podél jónského pobřeží na Sicílii, Sardinii a v Laziu. Společnost Trenitalia plánuje na základě dohody se společností Hitachi uvést do provozu celkem 135 těchto vlaků.

Každý z těchto vlaků může pojmout až 300 osob a může být vnitřně upraven tak, aby jej mohli využívat cestující do zaměstnání nebo rekreační cestující. Kromě zavazadel a jízdních kol nabízí vlak také prostor pro uložení vybavení, jako jsou snowboardy a horská kola.

Tyto vlaky jsou navrženy tak, aby mohly jezdit rychlostí až 160 km za hodinu. Vlaky jsou zkonstruovány z 93 % z recyklovaných materiálů, čímž významně přispívají k udržitelným způsobům cestování.

Zdroj: Interesting Engineering