Poprvé v historii letělo letadlo na kuchyňský olej. Má to být budoucnost pro letectví

Společnost Virgin Atlantic uskuteční první transatlantický let na světě s nulovou čistou spotřebou již v příštím roce. Letadlo Boeing 787 britské letecké společnosti bude na trase z Londýna do New Yorku používat pouze udržitelné letecké palivo (SAF), které se vyrábí mimo jiné z použitého kuchyňského oleje, jak píše server Interesting Engineering.

Nadcházející rok 2023 může být velmi důležitý pro budoucnost letectví, a zejména pro snížení znečištění způsobeného letadly. Již za několik měsíců plánuje společnost Virgin Atlantic historický transatlantický komerční let z Velké Británie do USA. Jeho výjimečnost spočívá v tom, že Boeing 787 v něm bude spalovat pouze udržitelné letecké palivo (SAF).

Vůbec první takový let společnosti Virgin Atlantic

Tento typ paliva využívá odpadní oleje organického původu (např. z použitého kuchyňského oleje a jiných odpadních olejů a tuků). Může být také založen na lesním a zemědělském odpadu, zeleném vodíku a dokonce i na oxidu uhličitém zachyceném ze vzduchu, jak uvádí na svých oficiálních stránkách další známá letecká společnost KLM. Poukazují také na to, že používání paliva SAF umožňuje snížit celkové emise CO2 během životního cyklu nejméně o 75 % ve srovnání s fosilním palivem pro tryskové motory.

Letecká společnost Virgin Atlantic zvítězila ve speciální soutěži pořádané britskými úřady a získala od vlády finanční prostředky na realizaci prvního transatlantického letu s nulovými čistými emisemi. Jejich cílem je prokázat proveditelnost použití SAF v letectví jako alternativy ke konvenčnímu palivu. Podle tiskové zprávy spolupracuje letecká společnost na tomto projektu s konsorciem zahrnujícím společnosti Rolls-Royce, Boeing, Pratt & Whitney Canada, Imperial College London, University of Sheffield, RMI a ICF.

„Lety z Londýna do New Yorku jsou již po desetiletí symbolem schopnosti letectví spojovat lidi a podporovat mezinárodní pokrok. Nyní se stanou lídrem v oblasti snižování emisí uhlíku z létání,“ uvedl britský ministr dopravy Mark Harper. „Tento let nejen připraví půdu pro budoucí generace, ale také ukáže, jak mnoho můžeme dosáhnout, když budeme spolupracovat na společném cíli – spojíme některé z nejlepších společností a vědců na světě, a to pod vedením britské letecké společnosti,“ dodal.

Společnost Virgin Atlantic zdůrazňuje, že letectví je jedním z odvětví, které je nejobtížnější dekarbonizovat. V případě, že nebudou přijata naléhavá a koordinovaná opatření, může se toto odvětví stát do roku 2050 největším emitentem skleníkových plynů. Zejména proto, že počet letů v provozu neklesá a naprostá většina používaných proudových a turbovrtulových letadel používá paliva vyrobená z ropy. Pouze několik letů používá palivo, které je směsí SAF a tradičního parafínu v poměru 50 %.

Zdroj: redakce, interestingengineering.com