Německé miny duchů, které ničí vše, co jim přijde do cesty. To jsou PARM/DM-22

Na internetu se objevilo video, které ukazuje použití záhadné protitankové miny PARM/DM-22 proti Rusům. O německých minách PARM/DM-22 jsme psali již dříve, ale nyní se objevily videa z jejich použití.

Jak funguje mina PARM/DM-22

Jedná se o konstrukci, která pochází z konce studené války, protože společnost TDW GmbH ji začala vyvíjet již v 80. letech a v 80. letech byla zařazena do výzbroje Bundeswehru. Jedná se o nejnovější generaci protitankových min, které lze rozmístit na okrajích silnic v buši, což usnadňuje ostrahu zpevněných cest. Mina se deaktivuje, když dojde zdroj energie, takže po konfliktu již nepředstavuje vážnou hrozbu, jak píše server The Drive.

Mina PARM/DM-22 váží 10 kg, z toho 1,5 kg připadá na část s raketovým motorem a tandemovou kumulativní hlavicí, která je schopna propálit až 600 mm oceli. Tolik je více než dost pro boční pancíř i nejnovějších variant ruských tanků, které mají na bocích také kostky reaktivního pancíře.

Zbytek hmotnosti připadá na skládací stativ, baterii a kontejner se 40 m optického vlákna sloužícího de facto jako spoušť a zaměřovač. Střela je odpálena, pokud ji vozidlo rozdrtí. Pohotovostní doba je podle dostupných zdrojů až 40 dní a deaktivovanou minu lze opět uvést do provozu výměnou baterie.

Za zmínku stojí, že firma TDW vyvinula také modernizovanou variantu PARM 2 s prodlouženým dosahem na 100 m, vylepšenou bojovou hlavicí a kombinací akustického senzoru s infračerveným senzorem. Infračervený senzor je totiž energeticky náročný, takže se aktivuje pouze tehdy, když zachytí zvuky charakteristické pro těžká vozidla. Mina má mít také schopnost rozlišovat vozidla a jejich počet.

Podle zdrojů je pohotovostní doba až 30 dní. Od staršího modelu se liší tím, že nemá rolovací buben s optickými vlákny a infračervený senzor je umístěn na zadní straně. Za zmínku stojí i to, že Ukrajinci jsou schopni efektivně operovat na zádech Rusů a zaminovávat silnice, které Rusové často již považují za bezpečné.

Zdroj: thedrive.com, Wikipedia