Letoun, který změní pravidla hry, je o krok blíže k prvnímu letu

Nadzvukový let vytváří nepříjemný sonický třesk, a proto je komerční nadzvuková doprava nad Spojenými státy zakázána. NASA a Lockheed Marin Skunk Works to plánují změnit, aby jednou lidé mohli létat rychlostí, která by zkrátila dobu ve vzduchu na polovinu a dostala je do cíle, píše web 1945.

Obě organizace spolupracují na zkušebním letounu nazvaném X-59. Tento letoun právě dokončil několikaměsíční pozemní testy v Texasu a nyní míří zpět do Palmdale v Kalifornii do Skunk Works k dalším zkouškám.

Myšlenkou letounu X-59 je učinit nadzvukový let rychlostí vyšší než MACH 1 (1 234 kilometrů za hodinu) bezpečnějším a tišším, aby americké a mezinárodní regulační orgány změnily pravidla a zákony a povolily ultrarychlou leteckou dopravu nad zemí.

Současná komerční letadla obvykle létají rychlostí 740 až 925 kilometrů za hodinu v cestovní výšce přibližně 10 000 metrů. X-59 je testován, aby se zjistilo, jak snese výzvy nadzvukové rychlosti, takže místo znepokojivého sonického třesku vydává pouze žádanější „zvukový třesk“.

„Pozemní testy letounu X-59 byly prováděny s cílem zajistit, aby letoun vydržel zatížení a namáhání při nadzvukovém letu – neboli při letu rychlostí vyšší než Mach 1. V zařízeních společnosti Lockheed Martin ve Ft. Worthu byly také kalibrovány a testovány palivové systémy stroje. Po návratu do Kalifornie projde X-59 dalšími pozemními testy, protože se blíží k úplnému dokončení svého vývoje a pokračuje v pokroku na cestě k prvnímu letu,“ uvádí NASA.

Bude schopen létat ve výšce 16 000 metrů rychlostí MACH 1,4 (1 488 kilometrů za hodinu). Ten otravný sonický třesk bude redukován na zvuk, který připomíná zavírání dveří automobilu. X-59 používá technologii QueSST (Quiet SuperSonic Technology), která zvuky zmírňuje.

NASA a Lockheed plánují první let koncem letošního nebo v příštím roce. Poté se plánuje přelet nad městy a měření hluku. Nakonec by Mezinárodní organizace pro civilní letectví a Federální úřad pro letectví mohly do roku 2027 změnit předpisy tak, aby umožnily nadzvukové lety v komerčních letadlech.

Zdroj: 19fortyfive.com