Letoun Avia B-35. Byly vyrobeny pouze dva prototypy. Německá okupace ale dodání letounů zabránila

V roce 1936 vzniká na objednávku Ministerstva národní obrany Československa pod vedením ing. Františka Novotného projekt Avia B-35. Tento elegantní samonosný dolnoplošník s eliptickým křídlem smíšené konstrukce byl odpovědí na moderní výzvy leteckého průmyslu.

Dne 28. září 1938, v období narůstajících politických napětí, vzlétl první prototyp B-35.1. S pevným podvozkem a motorem Avia HS 12Ydrs dosahoval rychlosti 480 km/h. Avšak tragédie 22. listopadu 1938, kdy došlo k havárii a ztrátě prototypu i pilota, vrhla stín na jeho budoucnost.

Příchod B-135

Prototyp B-35.3, přeznačený na B-135, přichází s výkonnějším motorem a zatahovacím podvozkem. Přestože se jednalo o moderní a rychlý letoun s rychlostí 535 km/h a výzbrojí kanonem ráže 20 mm, jeho osud byl spojen pouze s výcvikem bulharských pilotů, uvádí web Vojsko.

Do okupace byly vyrobeny pouze dva prototypy (prototyp B-35.1 byl ztracen při nehodě dne 22. listopadu 1938 a B-35.2, zalétaný 30. prosince 1938, se od něj lišil jen v detailech). Československo objednalo počátkem roku 1939 první desetikusovou sérii, německá okupace ale dodání letounů zabránila.

Neuskutečněné ambice

Letoun Avia B-135, známý v Bulharsku jako „Ljastovica“ (Vlaštovka), zaznamenal jeden sestřel amerického bombardéru B-24 Liberator. Plány na obnovení výroby po válce však byly nahrazeny proudovými typy S-199 a S-99.

Letoun Avia B-35 zůstává symbolem československého leteckého průmyslu 30. let 20. století. Přestože se nikdy nedostal do výzbroje předválečného letectva, jeho vývoj a testování odhalily potenciál a inovace, které byly ve své době průkopnické.

Zdroj: Vojsko; Wikipedie