Kawasaki ve světě dronů. Bezpilotní vrtulník K-Racer X1 s přeplňovaným motorem doletí 100 km a zvedne 200 kilo

Nákladní dron o velikosti malého auta, bezpilotní vrtulník K-Racer X1, vyzbrojený přeplňovaným motorem o výkonu 300 koní z obávaného hypermotocyklu Kawasaki H2R, je naprostá bestie. Podívejte se, jak zvedá národní rekordní váhu v tomto novém videu.

Šílené motocykly jsou možná nejznámějším vývozním artiklem společnosti, ale Kawasaki Heavy Industries má prsty v mnoha věcech. Vlaky, jednokolejné dráhy, velké lodě, ponorky, průmyslové roboty, stavební stroje, systémy na úpravu vody, větrné turbíny, součástky pro jaderné elektrárny – to vše přispívá k ročním tržbám v přepočtu kolem 230 miliard korun, píše portál Newatlas.

Kawasaki vyrábí i dopravní letadla, cvičné stíhačky a vrtulníky pro japonské letectvo a podílí se na různých civilních leteckých programech a japonském vesmírném programu.

Nákladní bezpilotní letoun K-Racer tak kombinuje dvě portfolia společnosti a využívá motocyklový motor ve vrtulníku. A ne jen tak ledajaký motor – motor s přeplňovaným spalováním, který zde byl vybrán, je jedním z nejvelkolepějších motorů, jaké kdy byly vypuštěny do světa motocyklů, ohnivá bestie, která je údajně schopna pohánět hrozivý H2R přes mosty rychlostí více než 400 km/h.

K-Racer X1 debutoval v roce 2020 a my jsme se na něj podívali znovu v roce 2021, kdy ho Kawasaki testovala spolu s autonomní robotickou pozemní posádkou pro nakládání a vykládání těchto strojů, aniž by byli lidé vystaveni jejich rotujícím lopatkám.

Nyní společnost tento koncept zvětšila a postavila model X2, přičemž průměr hlavního rotoru se zvětšil z 5 m na 7 m a zajímavou konstrukci X1 se dvěma horizontálními vrtulemi s křídly opustila a nahradila ji mnohem tradičnějším drakem vrtulníku s konvenčním ocasním rotorem.

Tím se zdvojnásobila nosnost původního modelu K-Racer, a X2 tak může při provozu na úrovni moře zvednout pozoruhodných 200 kg. Maximální rychlost není uvedena, ale Kawasaki uvádí dolet kolem 100 km s maximální výdrží kolem jedné hodiny.

Tým K-Racer se nedávno vydal na testovací pole robotů ve Fukušimě, aby tento údaj o nosnosti prokázal, když na konci 15metrového lana zvedl 200kg bednu a předvedl řízený, trvalý let, načež bednu „vysadil“ pomocí automatického vykládacího systému.

Kawasaki uvádí, že se jedná o nejtěžší náklad, který kdy bezpilotní letoun japonské konstrukce zvedl, a společnost předpokládá jeho využití pro doručování zásob do horských chat nebo při katastrofách a v jiných podmínkách, kde bude obtížné přemístit těžký náklad. Společnost skutečně uvádí, že „bude věnovat zvýšené úsilí vývoji sériové verze letounu“, takže zjevně věří, že je zde potenciál.

Zdroj: Newatlas