Fotovoltaika na železničních tratích. V Itálii probíhají testy
Společnost Greenrail ukázala světu, že solární energie není jen doménou střešních fotovoltaických zařízení. Italská společnost vyvinula panely, které lze namontovat na železniční pražce, píše portál PV-magazine.com.
Fotovoltaické panely jsou stále rozšířenější. Za nárůstem jejich popularity stojí především potřeba šetřit energií v souvislosti s rostoucími cenami elektřiny. Stále více lidí v Česku i v celé Evropě se rozhoduje pro instalaci „solárních panelů“. V Itálii společnost Greenrail již několik let vyvíjí technologii panelů umístěných na železničních tratích.
Fotovoltaika na kolejích
Pilotní program v současné době pokrývá kilometrový úsek železniční trati mezi Modenou a Sassuolem v regionu Emilia-Romagna. Práce na tomto projektu byly zahájeny v roce 2018, kdy byly poprvé předvedeny panely namontované na kolejích.
Společnost Greenrail provedla šestiměsíční testy energetické účinnosti svých panelů. Testován byl také vliv povětrnostních podmínek a projíždějících vlaků na jejich výkon. Výsledky těchto testů se ukázaly jako velmi slibné. Podle výzkumníků jsou panely instalované na kolejích schopny dodávat přibližně 35 MWh energie na každý kilometr trati za rok.
Původní projekt byl prototypem. Podle společnosti Greenrail to byl důležitý krok k širokému rozšíření této inovativní technologie.
A co znečištění z vlaků?
Jedním z hlavních problémů je udržet panely na železničních pražcích čisté, zejména vzhledem ke znečištění z vlaků. Generální ředitel společnosti Greenrail Emanuele Occhipinti však ujišťuje, že vyčištění kilometrového úseku trati s panely trvá jen několik minut. Používají se k tomu speciální stroje vybavené kartáči a postřikovači.
Společnost rovněž zdůrazňuje, že instalace panelů je jednoduchá a rychlá. Navíc se při výrobě pražců používají recyklované materiály.
Zdroj: pv-magazine.com