Ekologický problém, hledá se řešení: Vysloužilé baterie elektromobilů by mohly být využity k ukládání energie

Vědci doporučují znovu použít staré lithium-iontové baterie pro elektromobily k ukládání energie před tím než se zrecyklují, píše server nsf.gov.

Výzkumníci z Cornellovy univerzity, částečně financovaní americkou Národní vědeckou nadací, nedávno zveřejnili studii, která popisuje způsoby opětovného a udržitelného využití již použitých lithium-iontových baterií pro elektromobily s cílem snížit jejich uhlíkovou stopu. Zkoumali, jak chemie baterií, jejich opětovné použití a následná recyklace ovlivňuje energetický výkon a jejich dopad na životní prostředí.

Analýza, zveřejněná v časopise Science Advances, ukázala, že uhlíkovou stopu této baterie lze snížit až o 17 %, pokud je před recyklací znovu použita. Baterie se sníženou kapacitou pro ukládání energie lze znovu použít k ukládání větrné a solární energie. Tento výzkum je klíčový pro výrobu nových lithium-iontových baterií, které jsou navrženy pro větší udržitelnost namísto vyššího výkonu.

,,Co dělat se všemi těmi vysloužilými bateriemi pro elektromobily bude veliká otázka,“ říká Fengqi You, jeden z autorů studie. ,,Lithium-iontové baterie jsou dnes navrženy pro výkon, nikoli pro recyklaci a jakýsi druhý život. V současné době se velmi málo diskutuje o ekologických aspektech zlepšení jejich konstrukce.“

K tomu je dobré vědět, že baterie obvykle vydrží 12 let nebo méně, než ztratí schopnost pohánět vozidlo.

Poptávka po recyklačních zařízeních, která mohou lithium-iontové baterie pro elektromobily rozložit a získat z nich suroviny, v současnosti převyšuje nabídku. A vzhledem k objemu použitých baterií, které bude třeba v příštích letech recyklovat, tato poptávka jen poroste.

Zdroj: nsf.gov