Další paskvil na frontě. Rusové si obkládají vozidla výbušninami

Pro ruské vojáky je zcela běžné, že na všechno, co řídí, naskládají reaktivní pancéřové kostky Kontakt-1 v naději, že tím zvýší úroveň ochrany. Stojí však za zmínku, že v případě lehce pancéřovaných vozidel kostky ERA namísto toho, aby jim pomáhaly, z nich dělají smrtící past. Vysvětlíme vám, proč k tomu dochází.

Jak ukázala válka na Ukrajině, Rusové mají problém poučit se ze svých chyb, takže další vozidlo naložené kostkami ERA není překvapivé. Už jsme tu měli stará bojová vozidla pěchoty BMP-2 a obrněné transportéry BTR-80 a nyní k nim přibylo nejnovější těžce vyzbrojené BMP-3.

Reaktivní pancéřové kostky se již dlouho používají na tancích, kde v závislosti na generaci zvyšují ochranu proti protitankovým střelám s kumulativní hlavicí a tankové kinetické munici. Reaktivní pancíř aplikovaný na hlavní pancíř tanku je založen na použití výbušných náloží umístěných mezi ocelovými pláty.

Jejím účelem je předčasně odpálit kumulativní hlavici střely a následná tlaková vlna a krupobití střepin má rozptýlit kumulativní trysku nebo změnit dráhu letu penetrátoru tak, aby zasáhl hlavní pancíř tanku, např. bokem. Nejnovější generací je těžký dvouvrstvý reaktivní pancíř Relikt nebo Duplet, který je navržen tak, aby si poradil s dvojitými kumulativními hlavicemi používanými v moderních protitankových zbraních.

Nejčastěji se však na frontové linii objevují malé kostky ERA Kontakt-1, tj. první generace reaktivního pancíře z 80. let. Ty zajistí ochranu i proti starším protitankovým zbraním, jako jsou granátomety RPG-7.

Proč kostky ERA u tanků fungují, ale u lehčích vozidel jsou rozsudkem smrti?

Kostky ERA fungují na principu výbuchu výbušné nálože, kterou obsahují a kterou musí základní pancíř odolat. Ten v tancích je dostatečně silný, aby přesměroval rázovou vlnu ven, což se o lehčích vozidlech říci nedá. V jejich případě pancíř o tloušťce menší než 20 mm nestačí a kostka ERA se bude chovat jako deformovatelná hlava HESH (High Explosive Squash Head).

Ten funguje tak, že způsobuje napětí pláště, což má za následek velmi malé třísky na vnitřní straně zbroje, které pořežou každého uvnitř, i když viditelné poškození bude navenek relativně malé.

Z tohoto důvodu mají moderní vozidla v interiéru protiskluzovou vrstvu na bázi kevlaru nebo jiných podobných aramidů, ale v ruských vozidlech nic takového není. Měli jsme možnost prohlédnout si mimo jiné vrak ruského moderního transportéru BTR-82, který na veletrh MSPO 2022 přivezli Ukrajinci.

V případě dotyčného bojového vozidla pěchoty BMP-3 vidíme, že kostky byly instalovány v prostorech, které zaujímá posádka a sklad munice. Jediné, co tyto kostky mohou udělat, je zvýšit ochranu proti kulometům, protože navzdory zdání je obtížné kostky ERA Kontakt-1 odpálit.

Dokážou přežít střelbu i z velkorážových kulometů DSzK/DSzKM, ale pokud je zasáhne něco většího, například střela z kanónů M75 nebo automatických kanónů 2A42, stačí jedna rána, aby explodovaly. Na druhou stranu kostky Kontrakt-1 ERA negativně ovlivňují pohyblivost BMP-3 (jedna kostka váží 5,7 kg), což je jediná forma obrany tohoto typu vozidla při střetu s protitankovými řízenými střelami (ppk).

Zdroj: redakce, Soviet Armour Blog