Bill Gates podporuje nové zařízení slibující větrnou energii za třetinu nákladů
Nevypadá jako typický větrník na tyči, ale tato oválná dráha s rovnoměrně rozmístěnými lopatkami by mohla být nesmírně převratným přírůstkem do mixu obnovitelných zdrojů energie, protože snižuje náklady na větrnou energii na nebývale nízkou úroveň.
Americká společnost Airloom Energy vystoupila z režimu utajení s novým generálním ředitelem, který právě opustil Google[x], píše potrál NewAtlas. Startup podpořil finančními prostředky také fond Balla Gatese.
Větrné turbíny se stávají naprosto obrovskými, přičemž některé nové konstrukce jsou vyšší než Eiffelova věž, jako jedny z největších pohyblivých strojů v historii, jak jsme psali například zde. A budou se zvětšovat i nadále, protože čím větší budou, tím větší bude energetická motivace k tomu, aby byly lopatky ještě delší.
Jejich velikost však zvyšuje náklady na každém kroku; rozpočty na materiál, výrobu, dopravu, logistiku, výstavbu a údržbu, to vše představuje vážný zásah, když máte co do činění s dlouhými lopatkami, vysokými konstrukcemi věží a masivními generátory, které musí žít na jejich vrcholu a lopatky podporovat.
Díky přístupu společnosti Airloom je vše mnohem menší a mnohem blíže k zemi. Sestava Airloom o výkonu 2,5 MW by využívala řadu 25metrových stožárů k zavěšení oválné dráhy, do níž je zasazena řada 10metrových křídlových lopatek spojených kabelem.
Podobně jako plachetnice, které mohou získávat pohybovou energii z větru v jakémkoli směru kromě směru mrtvého tahu nebo přímého směru, tyto lopatky získávají energii větru při pohybu po dráze, která je orientována tak, že její dlouhé strany jsou nakloněny pro maximální zachycení větru a její krátké konce jsou prostory, kde mohou lopatky měnit směr, zatímco je zbytek lopatek táhne kolem.
Výkonové vývody získávají lineární pohyb z kabelu pro pohon generátorů. Tam, kde běžná větrná turbína získává maximální točivý moment z konců svých lopatek a jen velmi málo z kousků nejblíže k náboji, se celá délka každé z lopatek systému Airloom podílí na tažení celé smyčky, přičemž na koncích se dvakrát za otáčku krátce přeruší.
Trať Airloom o výkonu 2,5 MW se tak vejde na jediný nákladní automobil, nebude vyžadovat obrovské věžové turbínové jeřáby (nebo dokonce pozoruhodné horolezecké jeřáby, které se začínají objevovat), díly lze vyrábět v relativně malých továrnách z nespecializovaných materiálů a každá část jejich instalace a údržby se stane jednodušší, levnější a bezpečnější. Náklady mají být třetinové ve srovnání s klasickou věrnou elektrárnou.
Společnost Airloom rovněž tvrdí, že tento nápad bude fungovat i na moři, kde se nachází většina nejlepších větrných zdrojů. To je zajímavé, pravděpodobně to bude vyžadovat delší stožáry ukotvené v mořském dně.
Zdroj: NewAtlas