Apophis: Co byste měli vědět o asteroidu, který v roce 2029 proletí v blízkosti Země?

Apophis, asteroid, který proletí kolem Země v roce 2029, konkrétně 13. dubna ve vzdálenosti menší než 32 000 kilometrů od zemského povrchu, píše server JPost.

Obrovský asteroid známý jako 99942 Apophis byl kdysi považován za jeden z nejnebezpečnějších asteroidů ve vesmíru, s velkým potenciálem zasáhnout Zemi. Když byl objeven, trajektorie 370 metrů vysokého asteroidu směrem k planetě v mnohých vyvolala obavy, že by k nárazu skutečně mohlo dojít.
Nakonec se však tato situace nyní zdá nepravděpodobná díky dalším údajům, které astronomové shromáždili. NASA proto prohlásila, že planeta je pro příští století bez rizika jakéhokoli dopadu asteroidu.

Kdy byl objeven a jak vypadá?

Asteroid byl poprvé objeven 19. června 2004 z arizonské observatoře Kitt Peak National Observatory. Podle původních odhadů měl asteroid průměr 450 metrů. Pro srovnání, to by znamenalo, že je vyšší než 381 metrů vysoký Empire State Building a 324 metrů vysoká Eiffelova věž.

Podle pozdějších odhadů byl mnohem nižší a vědci ho nakonec odhadli na 370 metrů. Z hlediska klasifikace byl Apophis zařazen mezi asteroidy třídy Aten, což znamená, že se jeho dráha kříží s dráhou Země kolem Slunce, ale většinu času tráví uvnitř něj. Takto však nezůstane a po předpokládaném blízkém průletu má být překlasifikován na asteroid třídy Apollo, protože se jeho dráha rozšiřuje.

Jaká je jeho trajektorie a jakou měl šanci dopadnout na Zemi?

Jako asteroid třídy Aten se jeho dráha kříží s dráhou Země. Vzhledem k blízkosti, velikosti a rychlosti (při oběžné rychlosti kolem 30,73 km/s a dokončení oběhu kolem Slunce za přibližně 0,9 pozemského roku) se mnozí obávali, že by do planety narazil.

Předpokládá se, že bude Apophis v roce 2029 prolétat kolem Země. Pokud by se tak stalo, existovala by možnost, že by se jeho dráha změnila a v roce 2036 by se dostal na kolizní kurz s naší planetou. Další výpočty však ukázaly, že k tomu pravděpodobně nedojde.

Kdyby asteroid dopadl na Zemi, bylo by to zlé?

Velmi, i když přesný stupeň je nejasný, protože by závisel na složení asteroidu. Ale i ty nejlepší odhady naznačují, jak katastrofální by to bylo.

Ještě v době, kdy byl objeven, odhadovala NASA, že Apophis by do planety narazil silou odpovídající 1200 megatunám TNT. Pro srovnání: Tunguzská událost, kdy v roce 1908 explodoval nad povrchem sibiřské pustiny záhadný asteroid, byla odhadována na něco mezi 3-10 megatunami TNT. Dokonce i nejsilnější jaderná bomba, jaká kdy byla testována, Car Bomba, měla sílu jen asi 50 megatun TNT.

To však neznamená, že by se jednalo o nejkatastrofálnější dopad, jaký kdy planeta zažila. Odhaduje se, že asteroid o velikosti Apophise zasáhne planetu přibližně každých 800 000 let. Podle Curtinovy univerzity skutečně jeden asteroid o odhadované velikosti kolem jednoho kilometru zasáhl jihovýchodní Asii přibližně před 800 000 lety.

Proč dostal jméno Apophis?

Původně byl asteroid označena jako 2004 MN4, ale po dalším studiu dostal trvalé číslo 00042 a následně jí její objevitelé dali jméno Apophis.

Samotné jméno Apophis pochází z řecké verze jména Apep, nestvůry ve staroegyptské mytologii a úhlavního nepřítele boha Ra. Ačkoli to zní apokalypticky, nemusí to být hlavní inspirací názvu. Podle zprávy v časopise Astronomy z roku 2005 byli spoluobjevitelé Dave Tholen a Roy Tucker velkými fanoušky sci-fi seriálu Stargate SG-1, jehož nejvýznamnější padouch se jmenoval Apophis.

Přiblíží se Apophis ještě k Zemi?

Ano. Apophis proletí kolem Země v roce 2029, konkrétně 13. dubna, a to ve vzdálenosti menší než 32 000 kilometrů od zemského povrchu. To je pozoruhodné, protože by byl blíže než mnoho družic a ve skutečnosti je to nejbližší průlet asteroidu této velikosti v historii. Ve skutečnosti bude tak blízko, že ji bude moci spatřit každý obyvatel východní polokoule a to i bez dalekohledu.

Zdroj: jpost.com, space.com