Jakou grafickou službou je DTP?
Víte, jaká služba se skrývá pod třemi písmeny DTP? Vysvětlíme vám, co zkratka znamená, jaké činnosti si pod ní představit i jak se liší od grafického designu.
Zkratka DTP pochází z anglického desktop publishing a označuje připravování materiálů pro tisk nebo digitální distribuci pomocí počítače. Spadá sem například vytváření a upravování brožur, letáků, plakátů, novin a časopisů, obchodních formulářů, knih a e-knih.
DTP specialisté pracují ve specifických softwarech – jako třeba Adobe Frame Maker, Adobe InDesign, Microsoft Publisher nebo QuarkXPress – ve kterých se starají o odpovídající rozložení stránek, používání typografie, přidání obrázků nebo grafik na správná místa ve správné kvalitě a celkově připravují soubory pro tisk nebo digitální distribuci.
Jejich úkolem je, aby byly výstupy technicky přesné, vizuálně přitažlivé a optimalizované pro zamýšlené distribuční médium.
Praktické využití DTP
V rámci DTP mohou být potřebné materiály vytvořené úplně od začátku, nebo se v nich upravují už existující dokumenty, šablony apod.
DTP se třeba často používá při překládání materiálů do jiných jazyků, kdy je potřeba do původního grafického návrhu zasadit nový text tak, aby celkový vzhled vypadal identicky. Přeložený text může být zcela odlišně dlouhý, a tak je často potřeba upravit i další grafické prvky a rozložení dokumentu.
Někdy se jedná i o výměnu obrázků, aby více odpovídaly cílovému publiku. Pokud třeba evropská firma připravuje podklady určené i na čínský trh, pravděpodobně vymění nejen text, ale i obrázky lidí nebo měst, aby více odpovídaly cílové lokalitě. I význam barev nebo ikon může být v jiných kulturách odlišný. Proto DTP specialisté dokumenty patřičně upravují.
V reklamních agenturách DTP specialisté zpracovávají propagační materiály pro online i offline použití. Aby dosáhli co nejlepších výsledků, spolupracují obvykle s grafickými designéry a copywritery.
DTP vs. grafický design
Pozor, nepleťte si grafický design a desktop publishing. Tyto dvě specializace spolu úzce souvisí, ale neznamenají totéž. Podobně jako všechny palce jsou prsty, ale ne všechny prsty jsou palce, dělá grafický designér zpravidla i DTP, ale ne každý DTP specialista je zároveň i grafickým designérem. Grafický design zahrnuje například i branding, vytváření loga a jiných návrhů zcela od nuly, reklamní design nebo webdesign.
DTP je více zaměřené na technickou než kreativní stránku věci. Primárním úkolem DTP specialistů není vymyslet grafický návrh jako takový, ale zjistit, aby byl správně naformátovaný pro zamýšlený výstup. Aby vypadal dobře, neobsahoval žádné technické nedostatky a dal se snadno reprodukovat.
Jak grafický design, tak DTP spadají pod grafické služby, proto u firem, které grafické služby nabízejí obvykle najdete obojí. Správná příprava dat k tisku je těžší, než se zdá, proto se určitě vyplatí obrátit se na odborníky, než se prezentovat nekvalitními materiály.