Jaká jsou nejprodávanější auta roku 2022?

Asi není překvapením, že čtyřkolovými favority v tuzemsku jsou vozy původně české výroby. Mezi automobily značky Škoda se však dostal ještě jeden brand. Jste zvědaví, které auto mimo to mladoboleslavské je rovněž mezi Čechy oblíbené? A jaké Škody si Češi oblíbili nejvíce? Na špici se drží typ, o kterém začali konstruktéři přemýšlet již před 30 lety.

Hyundai i30 – kompaktní vozítko za rozumnou cenu

Možná jste tipovali správně, že vedle škodovek si svoji popularitu získalo auto značky Hyundai. Češi mají tato vozidla rádi, protože se jedná o poměrně výkonné vozidlo za slušné peníze. Koneckonců, automobily této značky najdeme i v garážích státní policie. Hyundai i30 představuje pětimístný automobil nižší střední třídy. Není bez zajímavosti, že tato auta se rovněž vyrábí v Česku, konkrétně ve slezských Nošovicích, jde ale samozřejmě pouze o výrobu, původ má vozidlo v Jižní Korey. Tento model se začal vyrábět v roce 2007 a jeho produkce pokračuje dodnes. Během mnoha let však auto samozřejmě prošlo faceliftem, a to nejen designovým, ale i technickým. Hyundai i30 můžete mít ve třech variacích: hatchbacku, kombíku nebo ve třídveřové formě. Vozidlo je populární jednak díky příznivé ceně, ale také řidičům vyhovují menší rozměry, takže ve městě se s ním skvěle jezdí. 

Škoda Octavia – nemá konkurenci již několik let

Když se „oktávky“ začaly poprvé vyrábět na konci 50. let minulého století, málokdo by tehdy řekl, že auto pod tímto názvem bude ještě za půl století největším favoritem. Samozřejmě technicky jsou dnes již někde jinde, ale to i ve srovnání s modelem z roku 1996, tedy linií, z níž vychází právě současné modely Škoda Octavia. Víte, že dnes se vyrábí čtvrtá generace uvedena roku 2019? Právě do té doby se prodalo více než 6 000 000 kusů tohoto typu. Octavia byla ve své době luxusním zjevením. Nastupovala totiž po menších vozech Favorit a Felicia, jednalo se i o první nový automobil Škody od jejího převzetí koncernem Volkswagen. Prostornější a výkonnější vůz nižší střední třídy se stal brzy velmi oblíbeným. V roce 2001 prošly Octavie faceliftem, v roce 2004 pak byla na trh uvedena druhá generace. A v témže roce, 17. února, vyjela z linky milióntá Octavia. Dnes patří tyto automobily mezi oblíbené i proto, že se jedná o pohodlné vozidlo, které svojí velikostí nepřekáží jednomu řidiči, vejde se do něj i celá rodina. Má bezpočet variací, co se týká vzhledu i objemu. A samozřejmě dnes, tedy ve čtvrté generaci, se setkáte i s plug-in hybridním pohonem, což je verze Octavia iV.

Škoda Fabia – svižné vozidlo nejen pro dámy

Po větší Octavii opět přišla poptávka po něčem menším. Ne tak skromném, jako byla Felicia, ale přece jen ne každému sedan vyhovoval. A tak konstruktéři vymysleli nový model Škoda Fabia, který byl představen na frankfurtském autosalonu 14. září 1999. Hatchback s 5 dveřmi, který se za rok a půl nabízel i v podobě combi. Někteří tento menší automobil přisuzují především ženám, protože jej vidí jako tzv. nákupní tašku. Ovšem leckteří muži na ni nedají dopustit, protože se jedná o svižný vůz, se kterým všude hravě zaparkujete. A když máte verzi třeba ve dvoulitru, tak krásně sviští i po dálnici. Obliba Fabie rostla, byť zcela nedosáhla věhlasu praktičtější Octavie. Ale v roce 2007 se objevila druhá generace hatchbacku, nové kombíky přišly na řadu opět za rok a půl. Dnes se vyrábí již čtvrtá generace hatchbacku, který byl poprvé představen v roce 2021. Čeká nás ještě combi? Vzhledem k popularitě této linie škodovky, je to dost možné. 

Škoda Karoq – zlatý střed mezi škodovkovými „SUVéčky“ 

Dostáváme se do sféry vozů do terénu, tedy SUV. Patrně znáte tyto linie Škody. První byl robustní Kamiq. Pořádně nadupané SUV, svými rozměry však poměrně mohutné. Proto bylo zapotřebí přijít s něčím menším. Škoda Karoq je dnes zlatý střed mezi SUV škodovky (o menším Kamiqu se ještě zmíníme). Poprvé se vůz objevil v roce 2017, o rok později se stal autem roku. Název Karoq je odvozen z jazyka Aleutů, původních obyvatel jihoaljašského ostrova Kodiak. Karoq představuje složeninu slov Kaa‘raq a Ruq. Víte, co znamenají? Auto a šíp. Představujete si ty obrázky? Ano, mají spojitost s logem značky. Samotný Karoq je pak inspirován Seatem Ateca, pro vaši představu, vůz se vyvíjel 4 roky a za tu dobu testovací verze najely neuvěřitelné 2 000 000 kilometrů. Karoq se chlubí benzinovými i turbodieselovým motorem a můžete mít pohon všech kol 4×4. Tento kompromis v SUV od Škody je cílen spíše na ženy. Kdybychom jej měli srovnat s populární konkurencí, chce se rovnat autům Hyundai Tucson, Nissan Qashqai nebo Renault Kadjar. Ze čtveřice však v hodnocení a testech nejlépe vychází právě model Renaultu, tak uvidíme, co Škoda provede pro to, aby jej s Karoqem alespoň dohnala. 

Škoda Kamiq padne jako ulitá

Jakmile se začalo hovořit, že z mladoboleslavské linky vyjede další crossover, jisté bylo jedno – na konci názvu bude opět písmeno Q. A tak vznikla Škoda Kamiq. Nejmenší z SUV naší automobilky bylo uvedeno v roce 2019. Co znamená tento název tentokrát? Jde o pojem z inuitštiny, který lze vyložit, jako že něco padne jako ulité. A to sedí. Kamiq je sice SUV, ale velmi kompaktní. I když jde o prostorné auto, nebudete se muset bát parkovat ve velkoměstě. Kamiq je postaven na platformě MQB stejně jako Karoq nebo i Superb. Má náhon na přední kola, připodobnit jej lze k Volkswagenu T-Cross nebo i ke Škodě Scala. I když ta je mnohem monumentálnější, s Kamiqem má paradoxně společný technický základ, dokonce poznáte identické designové prvky exteriéru a interiéru. Víte, co je zajímavé? Čínská verze Kamiqu je delší. Naše evropská má něco málo přes 4,2 metru, čínská skoro 4,4 metru.