Automechanik radí: Kdy můžete sjeté pneumatiky přehodit mezi nápravami a kdy už je lepší je vyhodit
Opotřebení pneumatik se liší na přední a zadní nápravě auta. To sice není žádným tajemstvím, mnoho lidí však v praxi tento fakt opomíjí. Rozdíl je obzvlášť patrný u vozů s předním pohonem. Někteří řidiči proto pneumatiky z přední a zadní nápravy pravidelně prohazují. Při správném postupu se tak dá výrazně prodloužit jejich životnost a ušetřit spousta peněz.
Většina řidičů zrovna pneumatikám přílišnou péči nevěnuje. Někdy je očistí, sem tam dofouknou a dvakrát ročně přezují. Tam starosti o gumy pro mnoho lidí končí. Málokdo však myslí na to, že se kola na přední a zadní nápravě opotřebovávají rozdílnou rychlostí. Kola vpředu zažívají mnohem větší nápor a odcházejí tak rychleji. A to vám řekne každý automechanik.
Hlubší vpředu nebo vzadu?
Vzhledem k vyššímu opotřebení přední nápravy by dávalo větší smysl dát gumy s hlubším vzorkem dopředu. Tam mohou i zlepšit brzdnou dráhu, obzvlášť na mokré vozovce. Vzadu však zase pneumatiky s hlubším dezénem zlepšují celkovou stabilitu a ovladatelnost auta. Zvyšují také přilnavost vozu za vlhka a odvádějí vodu. Tím brání přílišné přetáčivosti a zajišťují bezpečnější řízení na mokré silnici.
Výrobci pneumatik proto doporučují používat méně opotřebené pneumatiky spíše vzadu. „Pokud se vyměňují pouze dvě pneumatiky, obecně doporučujeme, aby byly namontovány na zadní nápravu. Pokud to opačným způsobem nedoporučí odborník v pneuservisu nebo to jinak nepreferuje spotřebitel,“ uvedli odborníci ze značky Michelin.

Jak na rotaci
Pokud tedy nechcete, aby se vám kola opotřebovávala nerovnoměrně, stojí za zvážení pravidelná rotace. Pouček, jak často je to nutné, existuje vícero. Podle jedné je to optimální po každých 10-12 tisících ujetých kilometrech. Tedy zhruba jednou za půl roku.
Stejně tak je však možné rozložení pneumatik střídat při každé druhé výměně oleje anebo při přezouvání ze zimních na letní. Ukazatelem, že je možná načase začít, může být i zvláštní bzučivý zvuk. Důležité je pouze ohlídat si, jestli je konkrétní typ pneumatik možné měnit jen mezi přední a zadní nápravou anebo i z levé strany na pravou.
To lze snadno vyčíst přímo ze samotného kola. Pokud je osazeno směrovým dezénem, nesmí se prohazovat z levé strany na pravou. Takové pneumatiky mají na straně šipku a nápis Rotation. Musí se nasazovat přesně podle označení, jinak hrozí nebezpečí. U pneumatik bez těchto parametrů je možné prohazovat i mezi levou a pravou stranou.

Na co si dát pozor
Na jednom autě mohou být pneumatiky různých dezénů i značek. Dokonce mohou být i na různá roční období (pokud je zrovna čas letních gum). Na jedné nápravě však musí ze zákona být pneumatiky stejného modelu! Nelze tedy mít na každé straně stejné nápravy dvě různé gumy. Jediná tolerance platí v případě nouze. Například při přejezdu na rezervu. V takovém případě je však nutné namířit si to rovnou do servisu.
Důvod je jednoduchý. Jednotlivé značky totiž vyrábí své pneumatiky s různými rozměry. Pokud tedy jejich průměr není stejný, liší se i rychlost otáčení. Elektronický stabilizační systém auta může následně situaci vyhodnotit jako nízký tlak v jednom z kol. To následně vede k tažení auta na stranu a zhoršení reakce na pokyny řízení. Jak tedy vidíte, jen sledování vzorku rozhodně nestačí.