Vyplatí se koupit ojetý elektromobil se 100 tisíci km nájezdem? Zkontrolovali jsme dojezd i rychlost nabíjení a byli překvapeni
Elektromobily jsou na automobilovém trhu už nějakou dobu k dispozici, do masovější výroby vstoupily přibližně před deseti lety. To znamená, že jejich první vlna už má najeto pěkných pár tisíc kilometrů a začíná se objevovat v autobazarech za výhodné peníze. U ojetých elektromobilů ale zůstává hlavní otázkou životnost baterie – zvlášť u těch, které mají na tachometru přes sto tisíc kilometrů.
Pokud si prohlédnete nabídku českých autobazarů, zjistíte, že elektromobily už patří do jejich stálého repertoáru. Mnozí lidé se ale ojetých elektromobilů obávají, panují totiž obavy z toho, že kapacita baterie po několika letech klesne klidně o desítky procent. Jestli je tato obava oprávněná, je dnes už jasné, odpovídají na to recenze kupců ojetých elektrovozů i jejich aktuální testy.
Elektromobil se opotřebovává méně
Počet najetých kilometrů je jedním z nejdůležitějších ukazatelů, které obvykle kupujícího u ojetého vozidla zajímá. Nebo tomu tak alespoň bylo u klasických spalovacích aut. S najetými kilometry obvykle stoupá riziko poruch, protože auto je čím dál tím opotřebovanější. Jednotlivé součástky vozu, motor, převodovka, elektronika, to vše se dlouhodobým používáním vozu pomalu, ale jistě opotřebovává.
Elektromobily na tom logicky nemohou být jinak. Také jejich součástky se opotřebovávají, ale důležité je to, jak na tom po větším počtu najetých kilometrů bude baterie. Dle současných testů a článků publikovaných na toto téma se ukazuje, že nájezd není u elektromobilů tak důležitým faktorem jako u spalovacích aut. Pohybové ústrojí elektromobilu je jednodušší, má méně mechanických pohyblivých částí, u kterých může dojít k defektu, proto jsou u něj opravy v důsledku opotřebení méně časté.

Životnost baterie elektromobilu
Elektromobily jsou nejčastěji poháněny energií z lithium-iontových baterií. Právě jejich výdrž je, na rozdíl od počtu najetých kilometrů, tím nejdůležitějším ukazatelem stavu ojetého elektroauta. Dojezd avizovaný výrobcem v průběhu času zákonitě klesá spolu s kapacitou baterie. Jak moc, to záleží na tom, jak se předchozí vlastník o svůj vůz staral a zda správným způsobem své auto nabíjel. Většina z nás zná stejný problém v menším provedení u svých mobilních telefonů.
Většina moderních elektromobilů má v bateriovém systému zabudovaná opatření, která mají životnost baterie prodloužit. Obecně platí, že baterii byste měli držet mezi 20 a 80 % nabití, není dobré nechávat ji dlouho plně nabitou, ani ji úplně vybíjet. Pak se rychleji opotřebovává. Její stav ovlivňuje také teplota, příliš vysoké nebo nízké teploty mohou její výdrž dlouhodobě nepříznivě ovlivnit. K vyšší degradaci baterie vede také časté využívání rychlonabíječek.

Ojetého elektromobilu se bát nemusíte
Výše uvedené si můžeme ukázat na příkladu vozu Volkswagen ID.3, který bývá v českých autobazarech poměrně často dostupný. Výkon jeho elektrického motoru je slušných 150 kW. Záruka baterie bývá stanovena na osm let, její kapacita je u nového vozu 62 kWh. Avizovaný dojezd je u tohoto auta 420 kilometrů. K plnému nabití baterie dojde po cca sedmi hodinách nabíjení. Reálný dojezd vozu je pravděpodobně o něco nižší, než výrobce slibuje.
Nový Volkswagen ID.3 vás vyjde přibližně na 800 tisíc korun. Ojeté modely jsou ovšem k dispozici i za méně než 400 tisíc. I v případě, že má tento elektromobil najeto přes 100 tisíc kilometrů, baterie bývají většinou v dobrém stavu. Jejich kapacita není nižší než 90 % původního stavu. Takže pokud bychom počítali s avizovaným dojezdem 420 kilometrů, stále byste měli bez problému na jedno nabití ujet kolem 370 kilometrů, což je na ojetý levnější elektromobil plně dostačující. Bát se nemusíte ani rychlosti nabíjení, k jejímu citelnému zpomalení prakticky nedochází.
Ojetého elektromobilu se tedy bát nemusíte. Důležité je neposuzovat elektrické auto podle počtu najetých kilometrů, ale prodejce se raději zeptat na současný stav baterie.
Zdroje: garaz.cz; idnes.cz; Fs.cvut.cz; autojournal.cz; focuson.cz