Rolls-Royce z Mladé Boleslavi: Škoda stvořila nejkrásnější vůz světa. Svět zbledl závistí
Škoda je značka, která se už víc než sto let vyrábí v Mladé Boleslavi a patří mezi české národní poklady. Její modely brázdí české i zahraniční silnice a málokterý Čech s ní nemá nějakou osobní zkušenost. Vedle praktických aut do každodenního provozu ale Škoda v minulosti občas ukázala, že umí sestavit i něco opravdu výjimečného, vůz, který neměl konkurovat Trabantu, ale třeba i Mercedesu nebo Rolls-Royce.
Právě tohle přirovnání se nedávno objevilo v jedné debatě mezi fanoušky starých aut. „Tohle je opravdový Rolls-Royce z Mladé Boleslavi“ napsal někdo s respektem a další na to navázal, že nic krásnějšího od Škodovky ani jiné automobilky nikdy nevzniklo. A jakmile se na ten vůz podíváte, možná uznáte, že to nebyla žádná přehnaná chvála.
Tohle auto si mohli dovolit jen ti nejbohatší
Škoda 860 není jen jedním z mnoha historických modelů automobilky z Mladé Boleslavi. Jde o skutečný unikát, a to nejen vzhledem, ale především svou vzácností. Mezi lety 1929 až 1932 vzniklo pouhých 49 šasi, z nichž se část osadila karoseriemi podle individuálních přání zákazníků, ať už šlo o klasické uzavřené limuzíny nebo luxusní kabriolety. Výroba byla kvůli vysoké ceně a nastupující hospodářské krizi velmi omezená. Běžní lidé si model 860 nemohli dovolit, a tak se většina kusů dostala pouze do rukou bohatých podnikatelů, vysokých úředníků nebo zahraničních zástupců.
Z celkového počtu vozů se do dnešních dnů dochovaly pouze tři kompletní exempláře. To z modelu dělá jeden z nejvzácnějších dochovaných automobilů v historii značky Škoda. Dva z těchto vozů se nacházejí v soukromých sbírkách, ale ten nejikoničtější, jediný dochovaný kabriolet, je dnes chloubou muzea Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

V muzeu stojí poklad za miliony
Právě tento konkrétní vůz je nejfotografovanějším a nejsledovanějším modelem celé muzejní expozice. Kabriolet Škoda 860 se dochoval v mimořádně dobrém stavu a v roce 1998 byl po náročné renovaci zařazen do stálé sbírky. Vystaven je tak, aby si návštěvníci mohli prohlédnout nejen jeho elegantní křivky a tehdejší design, ale i výbavu a technická řešení, která byla na svou dobu pokroková.
Karoserie kombinuje elegantní linie s robustním vzhledem. Chromované prvky, vystouplé blatníky, dřevěné prvky interiéru a kožené čalounění vytvářejí dojem opravdového luxusu. Ve své době šlo o jeden z nejdražších vozů, které kdy Škoda nabídla, kabriolet stál zhruba 140 000 korun, zatímco běžné lidové modely se prodávaly za desetinu.
Technicky překonávalo běžná auta
Pod kapotou kabrioletu i dalších verzí tepalo srdce v podobě vodou chlazeného řadového osmiválce o objemu 3,9 litru. Motor dosahoval výkonu 60 koní a umožňoval vozu jet rychlostí až 110 km/h. Na dnešní dobu běžná až podprůměrná hodnota, ale tehdy se jednalo o mimořádně výkonné vozidlo určené pro dálkové jízdy. Přenos síly zajišťovala třírychlostní manuální převodovka, vůz měl pohon zadních kol.
Zajímavostí byla konstrukce klikové hřídele, která měla devět ložisek, a tlumič vibrací systému Lanchester, který snižoval chvění motoru. Auto mělo výjimečné odpružení a kvalitní brzdový systém, což z něj dělalo jedno z technicky nejpokročilejších aut v tehdejším Československu.

Nechybělo ani podlahové topení
Z hlediska pohodlí patřila Škoda 860 ke špičce. Nechyběla oddělovací přepážka mezi řidičem a zadními pasažéry, výsuvné okno pro komunikaci, podlahové topení, popelníky, ani sklopná sedadla. Auto působilo jako soukromý salonek na kolech, ideální například pro státní činitele nebo obchodníky, kteří potřebovali při cestě pracovat nebo jednat s klienty. Obzvlášť kabriolet v muzejní sbírce zaujme svým interiérem: modré kožené sedačky, dřevěné obložení, kovové detaily a promyšlené rozložení ovládacích prvků.