Plat až 200 000 Kč a vzdělání nerozhoduje. Státní firma hledá nové zaměstnance
Představte si, že byste měli možnost získat práci, která nejen nabízí jistotu a zabezpečení, ale také nadstandardní platové ohodnocení. A co víc, nezáleží na tom, jaké máte vzdělání nebo praxi v oboru. Jedna státní firma nyní přichází s nabídkou, která by pro mnohé mohla být životní příležitostí.
Tato firma si uvědomuje, že najít kvalitní a spolehlivé zaměstnance není vždy snadné. Proto se rozhodla jít cestou, která je v našich končinách stále ještě poměrně neobvyklá. Místo aby se zaměřovala pouze na uchazeče s vysokoškolskými tituly a dlouholetou praxí, dává šanci i těm, kteří třeba neměli možnost studovat nebo se věnovali jiné profesi. Hlavním kritériem je pro ni totiž ochota učit se novým věcem a schopnost pracovat v týmu.
Peníze jsou za tuto pozici opravdu zasloužené
Za onou nabídkou stojí Řízení letového provozu ČR, s.p. (ŘLP ČR), státní podnik zodpovědný za bezpečný a plynulý tok letadel v českém vzdušném prostoru. Tato firma, o které většina lidí možná nikdy neslyšela, má pod palcem tisíce letů denně, od malých letadélek až po obří Boeingy a Airbusy. Její zaměstnanci pracují v nepřetržitém provozu, 365 dní v roce, aby zajistili, že se letadla bezpečně dostanou do cíle. A teď hledají nové posily do svého týmu.
Pozice, kterou nabízí, je řídící letového provozu, známý také jako letecký dispečer. Tito profesionálové hrají důležitou roli v zajištění bezpečnosti a plynulosti leteckého provozu. Jejich hlavním úkolem je dohlížet na to, aby letadla ve vzdušném prostoru udržovala bezpečné vzdálenosti, komunikovat s piloty, vydávat povolení k letu a navigovat letadla po nejvhodnějších trasách.

Plat je tedy na této pozici opravdu oprávněný, vzhledem k tomu, jakou zodpovědnost na sebe pracovník bere. V porovnání s průměrnou mzdou v České republice, která aktuálně činí 45 412 Kč, je plat 200 000 Kč opravdu vysoký. Je to více než čtyřnásobek toho, co vydělá průměrný Čech.
Na vzdělání se firma nedívá
„Papírové vzdělání“ tady nehraje tak velkou roli. Mnohem důležitější jsou skutečné schopnosti, talent a chuť na sobě pracovat. Samozřejmě ale nejde jen tak přijít z ulice a hned usednout za stůl. Bez určitých předpokladů to nepůjde. V první řadě je důležité mít alespoň maturitu.
Tou nejzásadnější podmínkou však je perfektní angličtina, protože právě v tomto jazyce probíhá většina komunikace. Uchazeči musí být schopni plynule konverzovat, rozumět složitějším textům a pohotově reagovat v krizových situacích.
Dalším požadavkem je psychická odolnost a schopnost nezpanikařit ani pod tlakem. Řízení letového provozu je nesmírně náročné povolání, kde i sebemenší zaváhání může mít fatální následky. Kandidáti proto musí mít nervy ze železa, bystrou mysl a schopnost bleskově se rozhodovat.
Neméně důležitá je týmová spolupráce. Řídící letového provozu sice sedí sami před obrazovkami, ale komunikují s piloty a dalšími pracovníky. Pokud vám nedělá problém sehrát se s kolegy a táhnout za jeden provaz, máte slušnou šanci uspět.
A v neposlední řadě se počítá s pěknou dávkou prostorové představivosti. Sledovat na radaru desítky letadel a v duchu si malovat jejich trasy je totiž náročné. Další podmínkou je výborný zdravotní stav, jak ten fyzický, tak ten psychický. Dále je také potřeba mít čistý trestní rejstřík. Firma také údajně přijímá pouze lidi do 28 let věku, avšak v oficiálním inzerátu se tato informace neobjevuje, je tak možné, že je to pouze otázka preference.

Výcvik na tuto pozici je náročný
Pokud uchazeč úspěšně projde zdravotními prohlídkami a prokáže trestní bezúhonnost, čeká ho náročný dvouletý výcvik. Během této doby se učí vše potřebné pro výkon svého budoucího povolání. Výcvik zahrnuje teoretickou i praktickou část. Studenti se seznamují s pravidly a předpisy, učí se pracovat s moderními technologiemi a trénují své schopnosti v simulovaných situacích.
První rok výcviku probíhá v specializovaném středisku a je zaměřen na základní principy a postupy. Druhý rok je věnován specializaci na konkrétní oblast a probíhá přímo na pracovišti pod vedením zkušených mentorů.