Jak a proč zkontrolovat VIN kód před koupí ojetého vozu?
Máte vyhlídnutý váš vysněný vůz, který dokonale splňuje všechny vaše nároky a už se chystáte k podpisu kupní smlouvy? Než k tomuto zásadnímu kroku přistoupíte, dobře si kromě technického stavu prověřte také původ vozidla pomocí VIN kódu. Vyhnete se tak pořízení kradeného vozu, nebo autu se stočeným tachometrem.
Pokud byste si kradený vůz pořídili, má policie právo vám ho odebrat a vrátit původnímu majiteli. Vám by pak mohly zůstat jen oči pro pláč. Vymáhání peněz od nekalého prodejce by byla pravděpodobně marná snaha. Pokud se chcete těmto nepříjemnostem vyhnout, vsaďte na prověřený online VIN dekodér.
Co se dá z VIN kódu zjistit?
- místo výroby
- rok výroby
- výbava
- typ motoru
- původní barva laku
S pomocí VIN dekodéru navíc zjistíte
- počet najetých kilometrů (odhalíte případné stočení tachometru)
- krádež (auto je v databázi hledaných vozidel)
- dosavadní nehody (prodejce je před vámi může tajit)
- zda bylo vozidlo provozováno jako taxi (velká zátěž pro každý vůz)
Co je vlastně VIN kód?
VIN je zkratkou pro Vehicle Identification Number. Tento 17-místný kód, který je pro každé auto jedinečný. Výběr znaků není náhodný, ale nese v sobě důležité informace o vozidle. Dá se říct, že jde o rodné číslo vozidla. Kromě aut ho však mají také motocykly, autobusy a další motorová vozidla.
Kde na voze VIN kód hledat?
VIN kód najdete na několika místech automobilu. Nejčastěji se nachází v levém dolním rohu pod čelním sklem, v motorovém prostoru pod kapotou a na bočním sloupku u dveří řidiče či spolujezdce.
Na zmíněných místech by každopádně měl být uvedený VIN kód shodný s VIN kódem, který je uvedený v techničáku. Objevíte-li nějaké nesrovnalosti, buďte velmi obezřetní a nákupu takového vozu se raději vyhněte.
Při koupi ojetiny nespoléhejte pouze na VIN kód
Důležitá je také fyzická kontrola technického stavu vozidla. Na tu je ideální si přizvat známého automechanika, který už ví, na co se při kontrole před koupí ojetého vozu zaměřit. Pokud ho nemáte k dispozici, zkontrolujte si alespoň tyto základní věci:
1. Karoserie
Odřené nárazníky jsou u ojetiny běžné a asi není třeba je moc řešit. Zaměřte se spíše na spáry. Panely karoserie by měly dobře lícovat a problém může být i rozdíl v odstínu laku. Zkontrolujte si také, že jdou všechny dveře dobře otevírat a zavírat.
2. Koroze
Jednou z nejdůležitějších oblastí, kterou je potřeba si pohlídat, je koroze. Zaměřte se na lemy dveří, podběhy a podvozek. Zkorodované díly je sice možno opravit, nebo vyměnit, ale cena takové opravy je často vyšší, než hodnota auta.
3. Zvuk motoru
Pozornost věnujte zvukům linoucím se z pod kapoty vozu. Motor by měl nastartovat snadno i zastudena. Po studeném startu sice můžete ještě chvíli zaslechnout cvakání hydrořel, ale maximálně pár vteřin. V zahřátém motoru byste však neměli slyšet žádné rachocení ani klepání.
4. Únik a stav provozních kapalin
Téct může nejen olej z motoru, ale také z převodovky, případně může unikat i chladicí kapalina. Jako laik obvykle nepoznáte, zda jde o výměnu hadičky za pár korun, nebo je třeba náročnější a dražší opravy za několik tisíc.
Zároveň se zaměřte také na barvu provozních kapalin. Problém znamená úplně černý olej i kousky kovu. Chladicí kapalina v nádržce by měla být čistá, bez známek vodního kamene.
5. Kontrola interiéru
Interiéry aut vydrží opravdu hodně. Pokud se o ně někdo dobře stará, tak 100 tisíc kilometrů na nich sotva poznáte. Pokud je interiér hodně opotřebovaný, může být nájezd o hodně vyšší, než říká tachometr a prodejce vozu.
Vyzkoušejte veškeré ovládací prvky vozu a zjistěte, zda funguje rádio, klimatizace a topení.
6. Testovací jízda odhalí nejvíc
Prodejce by vám měl umožnit si auto pořádně projet. Právě při jízdě totiž zjistíte, jak je na tom auto s funkčností brzd, stabilitou řízení a dalšími důležitými aspekty, které na parkovišti nemusíte zpozorovat.