Je lepší brzdit motorem nebo řadit neurtál. Toto je nejhorší zlozvyk českých řidičů
Čeští motoristé si mnohdy ani neuvědomují, že špatné návyky při jízdě mohou v dlouhodobém horizontu znamenat nejen vyšší spotřebu, ale i zbytečné opotřebení důležitých součástek. Jedním z nejrozšířenějších a zároveň nejnebezpečnějších zlozvyků je řazení neutrálu při sjíždění z kopce nebo při zpomalování. Tento přístup se sice může na první pohled jevit jako úsporný, ve skutečnosti ale vede k vážným následkům jak pro technický stav vozidla, tak pro bezpečnost posádky.
Na první pohled se může zdát, že jízda na neutrál je šetrnější, protože motor běží na volnoběh a nespaluje tolik paliva. Realita je však opačná. Moderní motory při brzdění přes motor často zcela vypínají dodávku paliva (tzv. cut-off), tedy spotřeba je v těchto okamžicích nulová. Oproti tomu při jízdě na neutrál si motor drží volnoběžné otáčky a spotřeba paliva zůstává konstantní. Tím pádem nejenže neušetříte, ale ztrácíte i možnost využít výhodu takzvaného přirozeného zpomalování při brzdění motorem.
Ekonomika vs. bezpečnost
Z pohledu úspory paliva tedy vyhrává brzdění motorem. Ale co bezpečnost? Při zařazeném neutrálu řidič ztrácí kontrolu nad zpomalovacím momentem motoru. V případě nutnosti okamžité reakce tak může dojít k prodlení, které je už v krizové situaci neakceptovatelné. Jízda s vyřazeným neutrálem navíc znamená, že vozidlo není brzděné motorem a rychlost se zvyšuje samovolně, což může být nebezpečné zejména v klesáních. Kromě toho se vozidlo chová méně předvídatelně, protože nelze přesně odhadnout jeho setrvačnost.

Ničení spojky a brzdy
Řazení neutrálu a časté podřazování nebo jízda s trvalým sešlápnutým spojkovým pedálem patří mezi hlavní příčiny opotřebení spojky. V kombinaci s neustálým brzděním brzdovými destičkami při sjíždění z kopce to znamená nadměrné zatěžování a zbytečné náklady. Spojka není určena k tomu, aby byla držena v poloze mezi sepnutím a rozpojením. Dochází tak k přehřívání a zrychlenému opotřebení, což může vést až k nutnosti výměny celého spojkového systému.
Brzdění motorem pomáhá rozložit zatížení mezi motor a brzdový systém a prodlužuje tak životnost obou. Zejména u dlouhých klesání může tento styl jízdy zabránit přehřátí brzd. Při správném využití motoru navíc šetříte nejen brzdy, ale i pneumatiky, které jsou jinak vystaveny vyšším teplotám při intenzivním brzdění.
Automaty a rekuperace
Někteří řidiči vozidel s automatickou převodovkou se mylně domnívají, že jízda na neutrál je vhodnější i v jejich případě. Moderní automaty však často využívají tzv. plachtění (coasting) s vypnutým motorem nebo lehkým brzděním. Pokud řidič přejde do polohy „N“, automat není schopen optimálně reagovat a v případě potřeby nemá vozidlo žádnou rekuperaci ani brzdění motorem. Navíc dochází ke zbytečnému namáhání převodových komponent, které nejsou dimenzovány na časté přepínání mezi režimy.

Kdy se neutrál hodí?
Zařazený neutrál má smysl při stání, při delším zastavení například na semaforech nebo v koloně. V těchto situacích snižuje spotřebu paliva a zároveň minimalizuje mechanické opotřebení spojky a převodovky. Při jízdě samotné ale představuje zbytečné riziko a přínos nenabízí žádný. Navíc v moderních autech bývá motor v těchto případech vybaven funkcemi automatického vypnutí a znovuspuštění (start-stop), které efektivně řeší spotřebu bez nutnosti vyřazování na neutrál.
Zlozvyky, kterých se vyvarovat
Kromě jízdy na neutrál je vhodné vyvarovat se i jiných špatných návyků, jako je stání na spojce, prudké rozjezdy, neustálé řazení nebo vyřazování při každém zpomalení. Tyto postupy zkracují životnost spojkového mechanismu, převodovky i celkově zatěžují motor.
Přestože se může zdát jízda na neutrál jako pohodlnější a šetřivější varianta, opak je pravdou. Správný styl jízdy zahrnuje i efektivní využití motoru při zpomalování. Nejenže tím ušetříte palivo, ale také prodloužíte životnost klíčových komponent auta a zvýšíte svou bezpečnost na silnici. V kombinaci se správným načasováním řazení a ohleduplnou prací se spojkou se tak můžete vyhnout zbytečným výdajům za servis.
Moderní automobily jsou na tento styl jízdy stavěné a řidiči, kteří si osvojí správné návyky, se jim brzy odvděčí nižšími servisními náklady, větším komfortem za volantem a především klidem při každé jízdě. Pamatujte, že správná technika není jen otázkou ekologie a úspory, ale i aktivní bezpečnosti pro vás i vaše okolí.