Vyšetřování společnosti Tesla se prohlubuje po více než desítce havárií systému Autopilot v USA

Americké federální regulační orgány prohlubují vyšetřování funkce Autopilot společnosti Tesla poté, co během čtyř let více než deset vozů Tesla narazilo do zaparkovaných vozidel první pomoci, píše The Guardian.

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve čtvrtek uvedl, že své předběžné vyšetřování, které bylo zahájeno loni v srpnu, povyšuje na „technickou analýzu“, která se provádí předtím, než úřad rozhodne o stažení vozu z trhu.


Vyšetřování se týká všech čtyř vozů Tesla – modelů Y, X, S a 3 – což představuje přibližně 830 000 vozů, které byly prodány v USA.

Zaměřuje se na funkci Autopilot společnosti Tesla, která má řidičům pomáhat v orientaci na silnicích prostřednictvím umělé inteligence, jež rozpoznává ostatní vozidla. Společnost instruuje řidiče, aby při používání Autopilota věnovali pozornost silnici a drželi ruce na volantu, ačkoli někteří řidiči používali Autopilota opilí nebo sedící na zadním sedadle vozu.

K 16 nehodám, které jsou základem vyšetřování, došlo mezi lednem 2018 a lednem 2022 a jejich výsledkem bylo 15 zranění a jedno úmrtí. V dokumentech zveřejněných na svých webových stránkách NHTSA uvedla, že forenzní data naznačují, že většina řidičů měla před nárazem ruce na volantu a dodržovala systém tak, jak byl navržen k používání.

Agentura to uvedla v souvislosti s tím, že vyšetřování konkrétně zkoumá, zda funkce Autopilot v konečném důsledku nenarušuje „účinnost dohledu řidiče“.

NHTSA se v rámci samostatného vyšetřování zabývá samostatnou sérií stížností, které byly podány na vozidla Tesla, jež náhle brzdí ve vysokých rychlostech, což je jinak známé jako „fantomové brzdění“. Agentura obdržela více než 750 stížností týkajících se tohoto problému, ačkoli nebyly hlášeny žádné nehody ani zranění. Agentura požádala společnost Tesla o další informace o jejím povědomí o tomto problému.

Agentura se s Teslou, konkrétně s jejím zakladatelem Elonem Muskem, potýká již dlouhá léta. Anonymní úředníci a bývalí regulátoři na začátku tohoto roku v listu Washington Post podrobně popsali bouřlivé reakce, kterých se pracovníci agentury od Muska dočkali, a poznamenali, že se regulátoři museli naučit jednat s bojovnou společností.

Jennifer Homendyová, předsedkyně Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) – samostatné federální agentury, která vyšetřuje nehody a vydává doporučení pro další agentury, jako je NHTSA – loni na podzim v dopise Muskovi naléhavě žádala, aby reagoval na její bezpečnostní doporučení pro Autopilota. NTSB doporučila, aby Tesla vyvinula bezpečnostní opatření, která by řidičům neumožnila používat vozidla způsobem, který není v souladu s jejich konstrukcí.

„Pokud to myslíte vážně s tím, že bezpečnost bude v konstrukci vozidel Tesla na prvním místě, vyzývám vás, abyste dokončil kroky v souladu s bezpečnostními doporučeními, která jsme vydali před čtyřmi lety,“ napsala Homendyová v dopise Muskovi.

Zdroj: The Guardian