Váží 220 tun a jede až ze Španělska. Toto je část tunelovacího stroje, který pomáhá stavět silnice v Podkarpatské Rusi

Výstavba rychlostní silnice S19 je v plném proudu. Na Podkarpatsko dorazily části Karpatky, specializovaného tunelovacího stroje. Polské generální ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA) představilo video ukazující práce na svařování jeho štítu. Svářeči mají plné ruce práce.

Výstavba rychlostní silnice S19 na Podkarpatsku je v plném proudu. V současné době probíhají práce na desetikilometrovém úseku Rzeszów Południe – Babica. Největší výzvou pro zhotovitele bude hloubení více než dvoukilometrového tunelu, které si vyžádá použití specializované techniky, která se již v Polsku nachází.

Stroj, který bude pro ražbu tunelu použit, byl pojmenován Karpatka. Polské generální ředitelství státních silnic a dálnic jej do země přivezlo ze Španělska. Přeprava největších prvků Karpatky byla zahájena 11. listopadu 2022, přičemž poslední z velkorozměrových prvků dorazil na staveniště koncem ledna 2023.

Karpatka je obrovský stroj, který je dlouhý 112 metrů. Průměr svařovaného kotouče je úctyhodných 15,2 m. Velmi působivá je i jeho hmotnost – štít váží 220 tun, což je více než hmotnost prázdného letadla Boeing 747.

Ražba tunelu bude zahájena v červenci 2023. Bude dlouhý 2255 m a bude se skládat ze dvou tubusů, které budou propojeny 15 křižovatkami a nouzovou křižovatkou. Každá ulička má mít průměr 12,4 m. Plášť tunelu bude tvořen prstenci složenými z prefabrikovaných železobetonových prvků. Pro tunel Babica bude potřeba více než 2230 prstenců, na jejichž výrobu se spotřebuje přibližně 118 000 metrů krychlových betonu.

Zdroj: redakce, gov.pl