Tyto obludy hlídají východní křídla NATO. Jsou to nejmodernější obrněná vozidla Francie

Na východní křídlo NATO nyní dorazila francouzská obrněná technika. Paříž se rozhodla posílit svůj kontingent působící v rámci bojové skupiny NATO v Estonsku obrněnými vozidly Griffon. Vysvětlujeme, co je to za techniku a jaké jsou její schopnosti.

Bojová skupina NATO v Estonsku je jednotkou NATO, která je v Estonsku nasazena v rámci iniciativy NATO Forward Presence. V Polsku, Litvě, Lotyšsku a Estonsku má tato iniciativa podobu posílené předsunuté přítomnosti (eFP), což v praxi znamená umístění bojových skupin NATO v těchto zemích.

V případě Estonska se taková skupina skládá ze sil Spojeného království, Francie a specialistů z Islandu, který formálně nemá armádu. Právě tuto skupinu se Francie rozhodla podpořit dodatečnou dodávkou obrněných vozidel VBMR Griffon (VBMR – Véhicule Blindé Multi-Rôle, víceúčelové obrněné vozidlo), jak píše web Army Recognition.

Podle informací poskytnutých francouzským kontingentem v Estonsku již na místo dorazilo 12 vozidel Griffon a další vozidla jsou na cestě. Co je to Griffon?

Griffon – nové vozidlo francouzské armády

Nové vozidlo bylo oficiálně představeno v roce 2017 během přehlídky u příležitosti Národního dne, přičemž první sériové jednotky začnou přijíždět v roce 2019.

Griffon byl vyvinut jako nástupce kolových transportérů VAB vyvinutých v 70. letech 20. století a přibližně 70 % komponentů Griffonu je společných s dalším novým vozidlem francouzské armády, vozidlem palebné podpory Jaguar, jak uvádí web Military Today.

Griffon je ve své základní verzi určen pro přepravu osmi vojáků pěchoty – družstva vybaveného v souladu s francouzskou koncepcí FELIN vojáka budoucnosti.

Výzbroj vozidla tvoří na pravé straně umístěný dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm nebo automatickým granátometem ráže 40 mm. Modul je rovněž vybaven granátometem.

Jednoduchá konstrukce, nízká cena

Úroveň balistické a protiminové ochrany nového zařízení zatím nebyla zveřejněna, i když určitým ukazatelem kvality ochrany zde může být hmotnost vozidla, která dosahuje 25 tun (pro srovnání – KTO Rosomak v základní verzi váží asi 22 tun).

Důležitým rysem Griffonu je, že jeho konstrukce vychází z civilních – a tedy levných – řešení. Vozidlo vychází z civilního nákladního automobilu 6×6 a je poháněno civilním motorem, který byl upraven pro potřeby armády. Díky tomu se podařilo udržet cenu jednoho vozidla pod jedním milionem eur.

Nakonec má francouzská armáda obdržet více než 2100 vozidel Griffon v 11 různých verzích a také vozidla Serval vycházející z konstrukce Griffon, která jsou lehčí a postavená v konfiguraci 4×4.

Zdroj: redakce, army-recognition.com, military-today.com, Wikipedia