Tato zbraň se na Ukrajině stala ikonou. Je to fenomén
Granátomet NLAW je tak trochu popřením představy lehké ruční protitankové zbraně, kterou si může každý voják vzít s sebou, něco do ní vložit a vystřelit na nepřátelský tank nebo obrněné vozidlo. Dotyčná zbraň se v některých ohledech liší od jiných protitankových granátometů, ale na bojišti je mimořádně účinná. Z tohoto důvodu se mezi ukrajinskými vojáky rychle stala jakousi ikonou.
NLAW je lehký řízený protitankový raketomet vyvinutý švédskou společností Saab Bofors Dynamics ve spolupráci s britskou společností Thales Air Defence. Zbraň vstoupila do služby v roce 2009 a po vypuknutí války na Ukrajině se jí dostalo značné publicity. V prvních týdnech ruské invaze způsobily střely NLAW armádě agresora těžké ztráty a postupem času se staly mezi obránci kultovními.
Ve srovnání s jinými protitankovými komplety tohoto typu jde o zbraň značných rozměrů a poměrně drahou. Zároveň se však jedná o velmi účinné zařízení.
NLAW má senzační dostřel: 800 metrů na stacionární cíle, reálně 400 metrů na pohyblivé cíle pohybující se do stran. A co je nejdůležitější, NLAW je natolik inteligentní, že je schopen bojovat se zakopanými vozidly, jak píše web SAAB.
Vývoj odpalovacího zařízení i střel probíhal v zařízeních společnosti Saab Bofors Dynamics ve městech Eskilstunaa Karlskoga ve Švédskou s využitím zkušeností získaných při vývoji protipancéřových systémů, jako je pancéřovka Carl Gustav, zbraň AT4 CS a protitanková střela Bill. Hlavním britským partnerem a přispěvatelem do programu je společnost Thales Air Defence, která také zajišťuje celkem 14 britských subdodavatelů různých komponent.
Konečná montáž a testování probíhá v zařízeních Thales Air Defence v Belfastu, v Severním Irsku. Inerciální měřicí jednotku (IMU) střely vyrábí společnost Collins Aerospace v Plymouthu. Společnost Eaton Ltd. se sídlem v South Moltonu je zodpovědná za výrobu řídicích žeber a aktuátorů. Raytheon Systems Limited se sídlem v Glenrothes a Thales Missile Electronics se sídlem v Basingstoke vyrábějí elektronické sestavy a bezkontaktní roznětku systému.
Společnost National Plastics Aerospace se sídlem v Coventry je zodpovědná za plastové a kompozitní výlisky. Speciální pružiny vyrábí společnost Skeldings se sídlem ve Smethwicku. Hlavními partnery konsorcia MBT LAW jsou také společnosti Express Engineering z Gatesheadu, Portsmouth Aviation, EPS Logistics Technology, Leafield Engineering z Bristolu a Metalweb z Birminghamu.
Zdroj: redakce – autorský text, Wikipedia, saab.com