Studie ukázala evoluční základ rizikového chování mužů
Nová studie Západoaustralské univerzity a Univerzity Edith Cowan prokázala to, co se již dlouho předpokládalo – že muži mají větší sklony k riskování než ženy.
Výzkum zkoumal z evolučního hlediska odvěkou otázku, proč si riskování spojujeme spíše s muži než se ženami. Autorka studie Hannah Goodmanová uvedla, že výzkumníci zjistili, že muži se při přecházení rušné křižovatky chovají rizikověji, což podporuje rostoucí počet důkazů o tom, že riskování je převážně maskulinní chování. „Muži častěji přecházeli silnici za rizikových podmínek než ženy a méně často nosili při jízdě na kole přilbu,“ uvedla Goodmanová.
Tým se také zabýval tím, zda má socioekonomický status nějaký vliv na míru podstupovaného rizika, a porovnával chování na celkem 13 předměstích v Perthu.
„Celkem bylo zaznamenáno 1030 účastníků, kteří přecházeli silnici nebo jeli na kole v blízkosti křižovatky z nenápadného místa v parku, kavárně nebo autě,“ uvedla Goodmanová.
„Zjistili jsme, že rizikové chování bylo silně ovlivněno socioekonomickým statusem dané oblasti, přičemž jedinci v oblastech s nižším statusem častěji přechází křižovatky za rizikových podmínek.“
Rizikové chování ovlivňoval také věk, přičemž mladší muži na dopravních křižovatkách riskovali více než osoby ve vyšších věkových skupinách. „Výzkum podle ní přispěl k narůstající literatuře podporující „syndrom mladých mužů“, kdy muži mají tendenci více riskovat v období vrcholící reprodukční soutěže, tedy od konce dospívání do třicítky.
Z evolučního hlediska lze riskování považovat za prostředek, kterým mladí muži projevují své kvality a schopnosti, díky nimž mohou být pro ženy atraktivnější. Podle něj má studie významné důsledky pro reálný svět, neboť mladí muži se častěji stávají účastníky dopravních nehod – jako chodci, řidiči nebo spolujezdci. „Mohla by být přijata opatření, která by zlepšila nebo navrhla dopravní křižovatky s ohledem na bezpečnost všech, zejména v oblastech, kde může být rizikové chování častější,“ uvádí autoři.
Zdroj: Phys.org