Společnosti rychle propouštějí zaměstnance generace Z. Odborník vysvětluje proč
Na pracovní trh pomalu přichází nová generace, často označovaná jako generace Z – lidé narození mezi roky 1995 a 2010. Nejstarší z nich už brzy oslaví třicáté narozeniny, zatímco ti nejmladší teprve přemýšlejí, kam na střední školu. Jejich způsob myšlení, práce i jejich vize se však výrazně liší od předchozích generací. A to může být dost velký problém.
Dříve bylo zvykem, že lidé po ukončení školy nastoupili do práce a u téhož zaměstnavatele zůstali až do důchodu. Málokomu se chtělo pendlovat mezi různými podniky a lidé raději vsázeli na jistotu stálého zaměstnání, a z toho plynoucí jistotu peněz. Dnes je ale vše jinak. A mnoho zaměstnavatelů má velký problém naladit se na stejnou vlnu jako ti nejmladší pracovníci.
Nastavení společnosti, ekonomická situace i sociální rozvrstvení se oproti době socialismu velmi změnilo. Zatímco tehdy lidé neměli o moc víc možností než chodit do práce, být doma s rodinou a o víkendu jezdit na chatu, dnes je tomu úplně jinak. Před mladými se otevírá celý svět. A tak nemají chuť trávit každý den 8 hodin v práci a domů přicházet až večer. Chtějí žít naplno, užívat si, poznat jiné kultury. A zaměstnavatelům tím přidělávají starosti.
Zaměstnávat generaci Z není snadné
Pro většinu mladých lidí dnes hraje prim vysoká škola. Po ukončení té střední se tak hlásí na vysokou a sní o zajímavé práci s vysokým finančním ohodnocením. Když ale po promoci naplno vstoupí na pracovní trh, často se dočkají hořkého zklamání. Leckteré podniky stále fungují „postaru“ a vyžadují maximum práce, vysokou flexibilitu, ale nenabízejí za to adekvátní finanční odměnu.
Generace Z má přitom jiná očekávání. A i personalisté a psychologové se shodují, že tihle lidé jsou prostě jiní než předchozí generace. Není pravda, že by nechtěli pracovat. Ale chtějí, aby jejich práce měla nějaký hlubší smysl. Nebaví je pracovat 12 hodin ve fabrice. Rádi by skloubili zaměstnání s osobním životem, měli dostatek času na zábavu a necestovali jen mezi prací a postelí.
Generace Z tak občas může působit jako flinkové, kterým žádná práce moc nevoní. Leckdo mladým také vytýká, že nechtějí pracovat rukama. Že by si jen chtěli odsedět pár hodin v kanceláři a brát za to velké peníze. A přitom svou práci údajně správně neodvedou. Ale tak to nemusí vždy být a často ani není. Jen tu dochází k silnému mezigeneračnímu střetu a velkému nepochopení z obou stran.
Velkou nevýhodou je, že zaměstnavatelé zpravidla patří do mnohem starší věkové skupiny a jsou už léta zvyklí na nějaká pravidla a určité nastavení práce. A teď se jim nechce vše měnit jen proto, že přicházejí nějací mladí a mají zvláštní požadavky.
A i proto často dochází právě k propouštění nejmladších zaměstnanců, případně oni sami dávají výpověď a pak zkoušejí štěstí jinde. Takže vystřídání dvou až tří zaměstnavatelů za rok pro ně není nic zvláštního – zkrátka se snaží najít tu nejlepší práci a neváhají kvůli tomu zahodit jistotu stálého příjmu v jednom zaměstnání.
Zaměstnavatelé se budou muset přizpůsobit
Dnes se říká, že generace Z dělá problémy, že se jejím příslušníkům nechce pracovat, že jsou to flákači, že by si nejraději jen užívali života. A tak se s nimi řada zaměstnavatelů raději brzy rozloučí a přijmou na jejich místo někoho staršího a „rozumnějšího“.
Jenže brzy přijde další mladá generace. Ta je ještě více ovlivněna moderními technologiemi, hravě zvládá práci s umělou inteligencí a víc než na biflování spoléhá na internet. A zaměstnavatelé nebudou moci už nespokojenost řešit propouštěním, budou muset svou firmu přizpůsobit modernějšímu nastavení světa.
Čas nelze vrátit a lidé už nechtějí žít jako jejich rodiče a prarodiče. Řada z nich tuší, že ve stáří se dočkají nízkého nebo vůbec žádného důchodu. Věk odchodu do důchodu se navíc stále zvyšuje. A pořízení vlastní nemovitosti je pro mnoho lidí už nyní nemožné.
Takže hlavním cílem mladých není pracovat a pracovat a pracovat. Chtějí si vydělané peníze obvykle užívat teď a tady. Dokud to ještě jde a dokud jim povinnosti neukážou, že do práce se chodit musí, aby bylo z čeho uživit rodinu.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]