Společnost KMW představila pásové vozidlo Boxer. Největší důraz je kladen na modularitu

Je již k dispozici řada modulů, od dělostřeleckého RCH 155 po MEDEVAC, přes vyprošťovací, velitelské stanoviště, bojové vozidlo pěchoty, obrněné transportéry a další, které byly vyvinuty pro instalaci na platformu Boxer 8×8 původního modulárního vozidla. Rozhodla se německá společnost Krauss-Maffei Wegmann vstoupit do světa bojových vozidel pěchoty s inovativní koncepcí, která byla navržena s ohledem na stejnou modularitu.

Proto to, co dostalo název Boxer tracked, dokáže plně využít již existující moduly, stejně jako nový modul představený na Eurosatory 2022.

Začněme formou nosiče. Podvozek má šest pojezdových kol, přičemž motor je umístěn vlevo vpředu a řidič vpravo od něj. Pohon zajišťuje turbodieselový motor MTU 881 CR (common rail) o výkonu až 880 kW, což vzhledem k maximální celkové hmotnosti 45 tun činí poměr výkonu k hmotnosti přes 26 k/t. Motor je spojen s plně digitálně řízenou převodovkou Renk HSWL 256 se šesti rychlostními stupni vpřed a šesti vzad, která je odvozena od pásové převodovky Puma IF. Odborníci KMW zdůraznili, že podvozek je připraven na přijetí hybridního pohonného systému. Zákazník má možnost zvolit ocelové nebo pryžové pásy. Kromě řidiče je v transportéru umístěn také velitel, samozřejmě v závislosti na instalovaném modulu mise.

Pokud jde o výkony, pásový Boxer dokáže dosáhnout rychlosti 70 km/h, překonat 60% stoupání, pohybovat se na 30% svahu, překonat 2,5 metru široký příkop a zdolat 0,8 metru vysoký schod. Má světlou výšku 0,45 metru a dokáže přebrodit 1,8metrovou vodní překážku.

Podvozek má hmotnost přibližně 28 tun, což ponechává 17 tun pro užitečné zatížení, což umožňuje převážet moduly těžší, než jsou moduly určené pro kolový Boxer, a samozřejmě všechny moduly Boxeru, přičemž mechanická a elektrická rozhraní jsou naprosto stejná. Pro instalaci modulu se horní bočnice pásového podvozku Boxer vyklápějí do stran, protože šířka podvozku je větší než u kolového Boxeru, lze tyto bočnice využít k umístění úložných schránek nebo k přidání dalších ochranných prvků.

Na veletrhu Eurosatory 2022 je pásový Boxer vystaven se zcela novým modulem, který je vybaven inovativní bezosádkovou věží vyzbrojenou 120mm kanónem L/44. Modul hostí v přední části velitele a střelce, šest vojáků je usazeno po třech na každé straně směrem dovnitř v zadním prostoru. To je možné, protože zbraň nezasahuje do vozidla, obvykle to děla velkých ráží dělají, aby umožnila elevaci. Ve všech věžích se zbraň otáčí kolem jednoho čepu, v nové věži KMW se zbraň otáčí ve dvou bodech, což umožňuje dosáhnout až 20° elevace, nicméně vysoce postavený úředník řekl EDR, že v budoucnu by mohla být dosažena elevace blížící se 30°. V parkovací poloze jsou obě vzpěry nesoucí otočné prvky zvednuté, přičemž právě diferenciální zvedání umožňuje elevaci zbraně bez zásahu do korby. Jelikož se hlaveň děla otáčí kolem poloviny své délky, měl by být moment setrvačnosti relativně nízký, což pomáhá z hlediska stabilizace.

Jelikož se jedná o bezosádkovou věž, je vybavena automatickým nabíječem; verze viděná na Eurosatory má dvě řady munice, celkem 15 nábojů, přičemž současná konfigurace má šířku 2 500 mm. Lze však přidat třetí řadu, mírně zvedající střechu věže, čímž se samozřejmě zvýší počet nábojů. Společnost KMW navrhla řešení pro nabíjení věže zevnitř, které však zatím nebylo realizováno na prototypu viděném v Paříži. Palebnou sílu doplňují dvě protitankové střely, umístěné po jedné v bocích věže; ty zcela zmizí uvnitř konstrukce věže. Instalována je také dálkově ovládaná zbraňová stanice. Společnost KMW přijala řešení, které využívá periskop velitele jako zaměřovací systém, přičemž RCWS plní i úlohu protiletadlového systému. Za tímto účelem je věž vybavena pasivním senzorem, který spouští radary systému aktivní ochrany Trophy, jimiž je věž vybavena a které jsou schopny sledovat nejen přilétající projektily nebo rakety s přímou střelbou, ale také bezpilotní letouny. Věžový modul ráže 120 mm má hmotnost přibližně 14 tun, věž představuje asi 8-9 tun.

Představením svého pásového vozidla Boxer vstupuje společnost KMW do boje na trhu bojových vozidel pěchoty a přináší velkou flexibilitu z hlediska modularity, přičemž vozidlo je ve své podstatě rodinou vozidel. Takové řešení by mohlo být zajímavé pro ty uživatele vozidla Boxer, kteří potřebují nahradit svůj stárnoucí vozový park pásových vozidel, a také pro nové zákazníky, kteří mají zájem využít menší logistickou náročnost modulárního řešení.

Zdroj: edrmagazine.eu