Slovenské MiG-29 pro Ukrajinu? USA nemají proti návrhu námitky. Co tento letoun dokáže?
Slovenský premiér Eduard Heger hovořil o možném převodu stíhaček MiG-29 na Ukrajinu. Na to se odvolával slovenský ministr obrany Jaroslav Naď, který uvedl, že jednání o převodu techniky neprobíhají. Americká vláda zase sdělila, že nemá námitky proti vyslání letounů MiG-29 Fulcrum na Ukrajinu, napsal server The Drive. Co přesně tyto letouny umí?
Slovenské vzdušné síly dostanou v příštích letech nové stíhačky F-16C/D Viper, které vyrábí americká firma Lockheed Martin. Nové stíhačky nahradí flotilu 12 modernizovaných strojů MiG-29 Fulcrum sovětské výroby, které tvoří páteř slovenských vzdušných sil. Právě o těchto strojích se měl zmínit premiér Eduard Heger.
Stíhačky Mig-29 pro Ukrajinu?
Mig-29 je sovětský frontový stíhací letoun vyvinutý konstrukční kanceláří MiG, jehož výroba byla zahájena v roce 1983. Stroj je určen k ničení vzdušných i pozemních cílů. MiG má krátký dolet, a proto se používá hlavně pro boj v blízkosti fronty a vlastních sil. Tento typ stíhačky používá dva motory Klimov RD-33, a i když jeden přestane fungovat, druhý mu umožní bezpečně dosáhnout místa přistání. MiG-29 se může vznést do vzduchu rychlostí 230 km/h a letět maximální rychlostí 2,3 mach.
Základní výzbroj MiGu-29 zahrnuje vestavěný letecký kanon GSz-30-1 ráže 30 mm se 150 náboji. V závislosti na verzi má stroj také 6 až 9 vnějších uzlů pro podvěšenou výzbroj. Stíhačka může nést např. rakety vzduch-vzduch R-27 středního doletu, rakety krátkého doletu R-73 nebo letecké pumy o hmotnosti až 3000 kg.
Slovensko disponuje deseti jednomístnými stíhačkami MiG-29AS a dvěma dvoumístnými MiG-29UBS (pro výcvikové účely), které modernizovala společnost RSK MiG společně s firmami Rockwell Collins a BAE Systems. Modernizace zahrnovala navigační a komunikační systémy Rockwell Collins a systém IFF společnosti BAE Systems. Ruské společnosti dodaly LCD multifunkční displeje a digitální procesory pro skleněný kokpit. Dodávky byly uskutečněny v roce 2007.
Stroje, které jsou považovány za jedny z nejlepších stíhacích letounů s vysokou manévrovací schopností na světě, jsou vybaveny moderním identifikačním systémem IFF (vlastní-cizí), který umožňuje identifikovat typ a státní příslušnost ostatních letounů. Přibyl také digitální přijímač navigačního systému VOR/ILS, který výrazně usnadňuje ovládání stroje. ILS neboli radionavigační systém pomáhá stroji při přistání za snížené viditelnosti. VOR je naopak oblíbený úhlový radionavigační systém. Součástí modernizace bylo také přidání protikolizních světel.
Ukrajinské letectvo má zkušenosti s provozem stíhaček MiG-29. Ukrajina má navíc v současnosti více pilotů než bojových letounů, což znamená, že by nebylo třeba školit další lidi nebo by se potřeba takového výcviku výrazně snížila, i kdyby šlo o výuku obsluhy dalších funkcí na slovenských fulcrumech.
Zdroj: thedrive.com
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]