Slevové letáky zdarma končí: Vláda plánuje poplatek od 2025. Kolik nás to bude stát?
Češi milují slevové akce. Úplně stejně milují své akční letáky. Každý týden nám jich v poštovní schránce přistane hned několik a leckdo si je pak s gustem prohlíží a už plánuje, co si zase výhodně nakoupí. Jenže od roku 2026 možná spadne klec.
O slevách se můžete dozvědět z mnoha zdrojů. Supermarkety je avizují na velikých billboardech vylepených přímo na stěnách prodejen. Ty nejlákavější jsou vyobrazeny na nástěnce nebo stojanu přímo před vchodem. Nebo se o nich dozvíte s předstihem ze slevového letáku.
Protože v předchozích měsících prudce vzrostly ceny potravin, Češi jsou po slevách ještě lačnější než kdy dřív. Málokdo má totiž na to, aby si kupoval máslo za 70 korun nebo banány za 50 korun za kilo. I ta obyčejná salátová okurka vás bez akce vyjde na bezmála 30 korun.
Příjmy se přitom nijak zvlášť nezvedly, stejně jako tempu růstu zdražování nestačí ani pravidelná valorizace starobních důchodů. A tak je jasné, že spousta lidí na slevové letáky čeká vždy jako na smilování a právě podle nich si tvoří svůj nákupní seznam. Nebo podle nich přímo plánují, co budou v daném týdnu vařit.
Slevové letáky možná budou s poplatkem
Na slevové letáky jsme si zvykli. Ti, kteří je nechtějí, si na poštovní schránku mohou vylepit cedulku s nápisem „nechci letáky“ nebo podobným nápisem, takže je nedostávají. Všichni jsou rázem spokojení. Jenže spokojená není naše vláda.
Ukazuje se totiž, že právě reklamní letáky výrazně zatěžují obce. To ne kvůli jejich distribuci, ale kvůli jejich recyklaci. Stačí si jen představit, kolik papíru na jejich vytištění padne. Kolik má každý z nich stran, kolik supermarketů je tiskne, jakému množství domácností je distribuují. Jedná se o neuvěřitelná čísla. Většina letáků po uplynutí doby platnosti končí v modrých kontejnerech na papír.
Lidé přitom mají dobrý pocit, jak skvěle ušetřili a navíc ochránili přírodu, protože leták vhodili do správného kontejneru na tříděný odpad. Obce ale mají leckdy zcela opačný názor. Teď jim ho posvětila i Vláda ČR. Právě totiž schválila návrh novely zákona, která má od roku 2026 zavést u reklamních letáků recyklační poplatek.
Údajně totiž zatěžují obecní systémy nakládání s odpady a zároveň jsou velkým viníkem znečišťování přírody. A protože zrušení papírových akčních letáků je nemyslitelné (většina lidí by to velmi těžko rozdýchávala), tak vláda přišla s řešením ve formě poplatků.
Možná to ještě bude jinak
Recyklační poplatky za akční letáky by v budoucnu měli platit jejich výrobci. Což je poměrně logické – a pro milovníky letáků jde o dobrou zprávu (vy tak nic platit nemusíte). Jenže se to z pochopitelných důvodů nelíbí právě výrobcům.
Ti by se podle vlády měli podílet na nákladech na recyklaci, protože Česko zavalují tunami papírového odpadu. Distributoři včetně Rady seniorů a Svazu průmyslu a obchodu ale ostře vystoupili proti takovému plánu na zpoplatnění letáků.
Jejich hlavním argumentem je, že jde o dvojí metr – proč mají platit výrobci akčních letáků, ale nikoliv politické strany tisknoucí volební letáky? To má svou logiku. A vláda sice zatím neustoupila, ale jejich argumenty bere v potaz.
Rozhodnutí o zpoplatnění letáků tak ještě není definitivní a může se na něm ještě mnoho změnit. Každopádně se nic nemění na tom, že lidé se o své týdenní „čtení“ nemusejí obávat – distribuovat se bude i dál. A ten, kdo chce být ekologičtější, může na schránku dát odmítavý štítek a začít si letáky číst online na internetu. Tam je totiž nikdo zakazovat neplánuje a najdete tam i ty, které vám do schránky nechodí.
Za zmínku stojí, že rozhodnutí o zpoplatnění letáků má být součástí chystané novely obalového zákona, jejíž návrh nyní vláda připravila. V něm se zavádí mimochodem i zálohování PET lahví a další ekologické kroky, na něž tlačí především Evropská unie.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]