Obří letouny B-52H čeká důležitý upgrade. USA chtějí, aby nosily hypersonické zbraně

Dálkové strategické bombardéry B-52, které se poprvé vznesly do vzduchu před více než 70 lety, jsou stále jedním ze základních pilířů amerického bojového letectva. Američané navíc plánují používat obří letouny B-52 dalších 30 let. To obnáší provedení úprav, aby stroje byly schopny reagovat na současné nové hrozby. Jednou z takových modifikací je potřeba upravit B-52 tak, aby mohly nést co nejvíce hypersonických střel.

Americké letectvo hledá upravené pylony pro bombardéry B-52H, které jim v budoucnu umožní nést co nejvíce manévrovatelných hypersonických střel, uvádí The War Zone. Jak služba vysvětluje, tyto úpravy mají zvláštní význam v souvislosti s přípravou na možný budoucí konflikt s Čínou. Plány na hledání nových pylonů pro B-52H byly odhaleny v nedávno zveřejněné objednávce amerického letectva.

B-52 s dalšími úpravami
Očekává se, že bombardéry B-52H budou hlavní platformou pro vyvíjené hypersonické střely. Tato zbraň vstoupí do služby s největší pravděpodobností v roce 2027. jedná se o hypersonické útočné střely (Hypersonic Attack Cruise Missile – HACM), které vyvíjí společnost Raytheon a její partner Northrop Grumman. Podle plánů bude střela vybavena proudovým motorem, dosáhne rychlosti Mach a bude schopna zasáhnout cíle na vzdálenost přibližně 1 600 km. Prozatím je však o jejích přesných specifikacích známo jen málo.

Bombardéry B-52 ve službách USA
B-52 Stratofortress byl vyvinut jako nástupce těžkého bombardéru Convair B-36 Peacemaker. Stroj byl zalétán v roce 1952 a sériová výroba byla zahájena o tři roky později. Byl určen k plnění různých úkolů, včetně strategických útoků, zachycování vzdušných cílů nebo ofenzivních námořních a protiletadlových operací. Podle společnosti Boeing je B-52 „bombardér s největší bojovou schopností v inventáři USA“. Tuto pověst ovlivňuje mimo jiné jeho dlouhý dolet, užitečné zatížení a schopnost nést jaderné i konvenční zbraně a v budoucnu i hypersonické zbraně, stejně jako jeho bezproblémová a relativně levná údržba.

Stroj ve startovní konfiguraci váží 256 tun, z čehož více než 31 může připadnout na výzbroj a 181 na palivo zajišťující dolet přesahující – ve verzi B-52H – 16 000 km. Verze B-52H je poslední verzí tohoto stroje, pocházející z 60. let 20. století.

Zdroj: The War Zone