Nikdy neříkejte těchto 5 vět na pohovoru! Okamžitě vás to připraví o práci
Pracovní pohovor není radno podceňovat. Během pár okamžiků si totiž pár neopatrnými a nepromyšlenými slovy můžete zničit šanci na vaši vysněnou práci. Proto je dobré předem se na něj připravit a natrénovat si, co říkat. A také si uvědomit, co určitě nevypouštět z úst.
Jakmile dostanete pozvánku k pracovnímu pohovoru, naznačuje to, že zaměstnavatele zaujal váš životopis a motivační dopis, případně vaše doporučení či ukázky práce. Neboli – má zájem s vámi spolupracovat. Ale ještě si vás chce detailněji proklepnout. Máte tedy napůl vyhráno, ale svou šanci si můžete zcela zkazit nevhodným vystupováním.
Proto je potřeba řádně se předem připravit. Což neznamená jen dobře se obléknout, upravit, umýt si boty a vyčistit řádně zuby. Zejména byste měli mít všelicos nastudované o dané firmě a měli byste umět prezentovat své znalosti a schopnosti. Budete muset zaujmout a nějakým způsobem vyčnívat nad ostatními uchazeči o práci. A stačí jedna nevhodná fráze a celá vaše naděje je pryč.
Prvních 7 vteřin rozhoduje
Vědci zjistili, že při prvním setkání (ať už s personalistou, budoucím zaměstnavatelem, krásnou dívkou nebo kýmkoliv jiným), si o vás dotyčný udělá první dojem během pouhých 7 vteřin. Za tento krátký čas můžete stihnout všechno zkazit – a to možná ani nestihnete otevřít ústa.
Proto než se vydáte na pohovor, uvědomte si to a natrénujte si, jak se na úvod budete prezentovat. Ačkoliv se totiž říká, že na vzhledu nezáleží, tak u pohovoru to bývá naopak. Pokud přijdete v roztrhaných džínách a vytahaném tričku do budovy korporátu, můžete rovnou zase odejít. Je potřeba přizpůsobit outfit danému místu, ať se neztrapníte.
Dále je nutné usmívat se, navazovat oční kontakt, při potřesení rukou mít pevný stisk. Neměli byste podcenit ani trému, při níž někdo zapomíná, jiný se zakoktává, další se celý zpotí. I to se dá ale předem nacvičit, abyste nebyli tak nervózní.
Pozdravte nahlas (pozdrav tedy stydlivě nezašeptejte), mluvte zpříma, upřímně, mile. Nesnažte se hrát si na něco, čím nejste – tedy mluvit jiným stylem, používat nezvyklé slovní obraty – pravděpodobně se do toho brzy zamotáte a moc dobrý obrázek o sobě neuděláte.
Fráze, kterým se vyhnout
Ještě důležitější než to, co říkat a jak se tvářit, je to, co neříkat. I když si o firmě nemyslíte to nejlepší, i když nejste příliš spokojeni s nabízeným platem nebo i když máte na jejího šéfa svůj osobitý názor, nechte si to pro sebe. Na pohovoru se máte prezentovat, nikoliv kritizovat. Kritiku si můžete nechat na dobu, až budete mít v ruce pracovní smlouvu.
Stejně tak byste na sobě neměli dát znát, že o dané firmě nevíte zhola nic. A i když nevíte, rozhodně to nepřiznávejte a zkuste se tvářit, že je vám dobře známá. Jakmile řeknete, že netušíte, čím se zabývá, ale prostě jen hledáte práci, je konec.
Obdobně není dobré hned na úvod sdělit, že chcete danou pozici jen pro peníze. To sice personalista tuší, že peníze hrají prim, ale nehodí se nadhazovat toto téma hned na začátku. Lepší je promluvit o vaší motivaci.
Další frází, kterou byste neměli vypustit z úst, je že jste danou práci nikdy nedělali a nemáte s ní žádné zkušenosti. Taková upřímnost se obvykle nevyplácí. Pokud nejde o juniorskou pozici, kde zkušenosti nejsou vyžadovány, tak vás nejspíš čeká milé rozloučení a pak konec.
Ženy by si také měly dát pozor, jak se budou bavit o svých dětech. Zaměstnavatele přirozeně zajímá, jestli mají děti, jak jsou staré, případně jestli ještě plánují další těhotenství. Ze zákona by ho to ale zajímat nemělo, protože jde o diskriminaci. Takže žena na takové otázky vůbec nemusí odpovídat. Pokud se naopak svěří, že má tři děti a ty bývají skoro pořád nemocné, tak práci pravděpodobně nezíská.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]