Neriskujte svá osobní data a ověřte, jestli vám nebyla ukradena totožnost. Tyto tipy vám poví jak

Po letech stále sofistikovanějších hackerských útoků, masivních úniků dat a obrovských výplat prostřednictvím pokut a soudních sporů by se mohlo zdát, že se společnosti velmi snaží zajistit lepší zabezpečení svých klientů. Ale bohužel tomu tak stále není. Navzdory všem snahám o zabezpečení klientů, hackeři se stále adaptují. Neustále hledají nové cesty, jak odcizovat lidem osobní údaje, kreditní karty, půjčovat si peníze vašim jménem, nebo dokonce přesměrovat poštu. Způsobů, jak vás mohou poškodit je mnoho. Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak se chránit před podvody, je používat různá a bezpečná hesla pro všechny své webové účty. Jak ale zjistíte, zda jste se již stali obětí krádeže identity?

Nepřehlížejte podivné problémy s vašimi webovými účty

Zloději identity často začínají v malém. Pokud například při narušení došlo k odhalení jednoho uživatelského jména a hesla, mohou se zkusit přihlásit k jiným službám přesně podle těchto údajů, aby zjistili, co funguje. Často nic nenasvědčuje tomu, že by to udělali, ale někdy existují indikátory, že něco není v pořádku.

Můžete například obdržet e-mail, že k vašemu účtu byl získán přístup z nového zařízení nebo místa. Na vašem webovém panelu může být uvedeno datum „posledního přihlášení“, které nepoznáte. Pokud webová služba uvádí, že nesmíte sdílet své přihlašovací údaje, může váš účet uzavřít, jestli zjistí, že se vy a hacker pokoušíte přihlásit současně.

Je lákavé ignorovat podivné problémy s webovou službou a předpokládat, že jde o nějakou závadu, která bude brzy odstraněna, ale nedělejte to: může jít o první příznak krádeže identity. Na druhou stranu, pokud se vám zdá, že je něco jinak, věnujte pár minut tomu, abyste na to přišli, což vám může později ušetřit měsíce nebo dokonce roky trápení.

Zkontrolujte výpisy z bankovního účtu a kreditních karet

Pravidelně sledujte všechny výpisy z bankovních účtů a kreditních karet. Může to znít zdlouhavě, ale jakmile se seznámíte se svými pravidelnými výdaji, zjistíte, že je snadné rychle projít platby a všimnout si čehokoli neobvyklého.

Všímejte si transakcí, na jejichž provedení si nevzpomínáte, nebo částek, které se vám zdají neobvyklé. I malé platby mohou signalizovat potíže, protože mohou ukazovat na útočníka, který provádí testovací nákupy, aby zjistil, zda je úspěšný. Pokud narazíte na jméno dodavatele, kterého neznáte, hledejte možné stopy v nedávných e-mailech.

Věnovat tolik pozornosti svým financím má nejrůznější výhody. Řekněme, že společnost A nevrátila platbu? Společnost B stále přijímá měsíční hotovost, když jste zrušili svůj plán? Všimnete si toho hned.

Pokud si všimnete jakékoli další podezřelé aktivity, kontaktujte banku nebo společnost vydávající kreditní karty a okamžitě ji nahlaste.

A bez ohledu na případný verdikt, pokud máte sebemenší obavy ohledně jakéhokoli účtu, okamžitě změňte heslo. Pokud je to možné, nastavte si také dvoufaktorové ověřování, abyste zvýšili bezpečnost svých účtů.

Proveďte si bezplatnou zprávu o úvěrové spolehlivosti

Finanční odborníci doporučují, abyste si úvěrovou zprávu nechali zpracovat každé čtyři měsíce. Možná však budete muset zaplatit určité poplatky, abyste se ochránili před hrozbami – můžete to však považovat za malou cenu ve srovnání s nepříjemnostmi a ztrátami, které vám to může ušetřit.

Pokud se vám vaše první kreditní skóre zdá nízké, je možné, že vám byla ukradena identita. Nejprve zkontrolujte zprávu, zda v ní nejsou informace o kreditních kartách, půjčkách nebo jiných finančních údajích. Pokud jsou v ní nějaké informace, které považujete za nepřesné, kontaktujte úvěrový úřad a sdělte mu, kde jsou podle vás problémy.

Při získávání dalších úvěrových zpráv se zaměřte na jakoukoli změnu ve skóre, která neodpovídá vašim skutečným okolnostem. Náhlý pokles skóre by mohl dávat smysl, pokud jste si například nedávno vzali pět nových kreditních karet a utratili až do výše svého limitu. Pokud jste to ale neudělali, pokud se z vašeho pohledu nic nezměnilo, může to být známkou problémů. Opět se podívejte do podrobností zprávy na možná vysvětlení a kontaktujte úřad, pokud nejste spokojeni.

Věnujte pozornost svému e-mailu a poště

Pokud jste typ člověka, který platí všechny své účty online a spoléhá se na digitální upomínky, které vás informují o tom, kdy je třeba zaplatit, možná rychle vyhodíte do koše všechny fyzické výpisy, které obdržíte. Stejně tak je běžné odepisovat účty jako nevyžádanou poštu, když vám leží ve schránce. Pokud je to vaše rutina, změňte ji. Všímejte si e-mailů a fyzických účtů, které dostáváte, a co je důležitější, těch, které nedostáváte.

Pokud vám někdo ukradne identitu, může se stát, že začnete vídat mnohem méně pošty – e-mailové i jiné – protože zloděj si ji nechává doručovat na jinou adresu. Když někdo získá vaši poštu, můžete hodně ztratit, takže se ujistěte, že jste v kontaktu s každým, od koho byste měli dostávat poštu, ale nedostáváte, a ověřte si adresy bydliště a e-mailové adresy.

Pokud navíc začnete dostávat poštu, která vám nepatří, může to být také včasné varovné znamení podvodu. Například zloděj identity možná nebyl tak chytrý, když žádal o kreditní kartu vaším jménem, což vedlo k tomu, že se objevila pošta, která byla určena spíše fiktivní verzi vás než vaší skutečné osobě. To by mělo vyvolat určité obavy, které byste měli být schopni vyřešit nahlášením společnosti vydávající kreditní karty, od které pochází.

Zkontrolujte si, jestli vám nechybí doklady

Je důležité, abyste vždy věděli, kde máte všechny své osobní doklady a debetní/kreditní karty. Pokud dojde ke ztrátě nebo odcizení některého z následujících předmětů, můžete být ohroženi krádeží identity:

  • Peněženky
  • Cestovní pas
  • Řidičský průkaz
  • Průkaz pojištěnce
  • Číslo debetní karty / debetní karta
  • Číslo kreditní karty / kreditní karta

Když už jste u toho, vyjměte z kabelky nebo peněženky všechny další kreditní karty. Nejlepší je cestovat pouze s jednou nebo dvěma kreditními kartami a jedním dokladem totožnosti, například řidičským průkazem.

Věnujte pozornost podezřelým telefonátům, hlasovým i textovým zprávám a e-mailům

Je snadné ignorovat scam hovory, telemarketery a automatické hlasové zprávy. Může to však být známka hlubšího problému.

Pokud budete těmto nevyžádaným hovorům a hlasovým zprávám věnovat zvýšenou pozornost, může vám to pomoci rozpoznat, že vaše identita je ohrožena. Dávejte si pozor na nevyžádané hovory od vymahačů dluhů, společností vydávajících kreditní karty a společností poskytujících veřejné služby.

Pokud obdržíte podezřelý hovor z finanční instituce, může to znamenat, že zloděj identity žádá o kreditní karty nebo se pokouší otevřít bankovní účty vaším jménem.

Co se týče neobvyklého přívalu podezřelých e-mailů, nemusí to nutně znamenat, že vaše schránka byla napadena hackery. Přesto je to důvod k obavám. Vaše e-mailová adresa a telefonní číslo jsou často ohroženy vždy, když dojde k úniku dat. Únik e-mailových adres dále umocňuje phishing – v roce 2022 se sociální inženýrství podílelo na 20 % všech úniků dat

Vzhledem k tomu, jak je tento problém rozšířený, můžete dostávat oznámení o nových účtech vytvořených vaším jménem nebo o označených transakcích z vaší banky nebo kreditní karty.

Jestli vám přichází nevyžadané ověřovací kódy, zbystřete

Dvoufaktorové ověřování (2FA) je oblíbená metoda omezení přístupu k vašim online účtům tím, že vyžaduje dva způsoby ověření totožnosti.

Když povolíte 2FA ve službách, jako je Gmail, PayPal, Amazon, Facebook a další, budete vyzváni k ověření totožnosti pomocí jednorázového kódu.

Co se však stane, když obdržíte SMS zprávu obsahující ověřovací kód, který jste nepožadovali?

Znamená to, že zloděj identity úspěšně rozluštil vaše heslo a nebýt 2FA, váš účet by byl kompromitován.

Bohužel 2FA prostřednictvím SMS vytváří bezpečnostní zranitelnost kvůli novému typu podvodu zvanému SIM swapping.

Proto místo přijímání kódů 2FA prostřednictvím SMS používejte autentizační aplikaci, jako je Google Authenticator nebo Microsoft Authenticator.

Webové služby evidují vámi neznámá zařízení

Vzhledem k tomu, že uživatelé si moc rádi přidružují i několik zařízení ke svému účtu, je dobré pravidelně provádět bezpečnostní prověrku, jestli se k nim nepřihlásila zařízení, která nepoznáváte.

Zkontrolujte, zda nedochází k podezřelým aktivitám, a důkladně projděte všechna zařízení, která jsou aktuálně přihlášena k vašim online účtům.

Pravidelně obnovujte hesla, zapněte 2FA a vynucujte odhlášení na všech zařízeních. Pokud uvidíte přihlášení z neznámých míst nebo zařízení, odhlaste se z těchto relací a okamžitě změňte heslo.

Zdroj: Techradar, Aura, Mcafee, YouTube