Největší loď, jaká kdy byla postavena. Monstrum s názvem Seawise Giant mělo na délku 458 metrů
Kdyby byla umístěna vertikálně, byla by vyšší než legendární Empire State Building v New Yorku nebo slavná věž Petronas Towers v Kuala Lumpur. Plně naložená dosahovala hmotnosti 647 955 tun a mohla přepravit více než 4 miliony barelů ropy. Služba historicky nejdelší lodi světa však nebyla poseta růžemi.
Přestože se již jednalo o obrovský vyhořelý vrak nacházející se na dně Hormuzského průlivu, byla vzkříšena a nadále plnila svůj účel. „Mořský obr“ se proslavil nejen svými obrovskými rozměry, ale také neobyčejným příběhem. Osud totiž nebyl k vodnímu obrovi přívětivý.
Řekové si ho objednali, Číňané koupili
Tanker byl postaven v letech 1977 až 1979 v loděnici Oppama japonské loďařské společnosti Sumitomo. Řecký obchodní magnát měl sen vlastnit největší loď světa. Objednal si superloď u Japonců a pak ji nekoupil. Důvody tohoto rozhodnutí jsou dosud nejasné, píše portál Onesteppower.
Japoncům tak zůstal dokončený největší tanker světa, který byl okamžitě dán na prodej. Hledání majitele tohoto obrovského „horkého bramboru“ trvalo dva roky. V roce 1981 jej získal majitel hongkongské společnosti Orient Overseas Container Line (OOCL). Tento podnikatel však nebyl s velikostí lodi spokojen. Chtěl totiž ještě větší.
Stavitelé lodí čínskému podnikateli vyhověli a tanker prodloužili na konečnou velikost – 458,5 metru na délku a 68,8 metru na šířku.
Válečná vřava
V Japonsku vzniklo skutečné monstrum. Vzhledem ke svým extrémním rozměrům měl tanker poloměr otáčení 3,5 km a zastavit jej z plné rychlosti – 16,5 uzlu – bylo třeba více než z 5,6 km.
Nejednalo se však o konstrukci vypočtenou pro větší manévry. Tanker „Seawise Giant“ měl jediný úkol – přepravovat ropu mezi Blízkým východem a Spojenými státy.
Tento úkol se v určitém okamžiku ukázal jako nesplnitelný. V osmdesátých letech minulého století se na oblast Blízkého východu vztahovaly vojenské akce. Irácko-íránská válka se přímo dotkla i „Seawise Giant“. V květnu 1988 byla na loď kotvící u íránského ostrova Larak vypálena irácká protiponorková střela Exocet. Tanker naplněný íránskou ropou začal okamžitě hořet a krátce nato se potopil na mělčině.
Znovuzrození obřího plavidla
To však nebyl konec obřího plavidla. Když válka skončila, norská skupina Norman International vrak vylovila a odtáhla ho až do Singapuru, kde byla loď opravena. Loď dostala dalších 3 700 tun oceli a nové jméno. Jako „Happy Giant“ byla v roce 1991 prodána za 30 milionů dolarů norskému lodnímu magnátovi Jørgenu Jahremu. Ten ji opět přejmenoval.
Jako „Jahre Viking“ se megatanker opět vydal na moře a přepravoval ropu. Navzdory jeho obrovským rozměrům jej obsluhovala posádka čítající pouhých 40 osob. Po dalších 10 let křižoval největší vodní plochy.
Úpadek výkonu
S přibývajícími lety se projevily další problémy, které vznikaly při plavbě tak velké lodi, jakou byl „Jahre Viking“. V první řadě byla významným omezením velikost lodi, která jí neumožňovala vplout do mnoha přístavů nebo využívat důležité vodní cesty, jako je Suezský průplav, Panamský průplav nebo Lamanšský průliv.
Proto v roce 2004. „Jahre Viking“ znovu prodán, ale tentokrát jej nový majitel poslal na moře pouze jednou – supertanker přejmenovaný na „Knock Nevis“ již kotvil v Kataru jako stacionární sklad v ropném poli Al Shaheen.
Loď strávila šest let v Kataru, než byla odtažena do Indie, kde ji tisíce dělníků rok rozřezávaly na části, aby ji prodaly do šrotu.
Obří 36tunová kotva nejdelšího tankeru světa je vystavena v hongkongském námořním muzeu.
Zdroj: Onesteppower, Wikipedia