Monopol na obzoru: Google a Amazon by mohly do 10 let ovládat 80 % všech chytrých televizorů
Chytré televize jsou nyní v kurzu. Nikdo už nechce používat externí zařízení jako Amazon Firestick a Google Chromecast. I tak si ale Google a Amazon vytvořily na ekosystém chytrých televizorů jakýsi monopol.
Většina výrobců televizorů má nyní vlastní operační systémy, které nabízejí přímý přístup ke streamovacím aplikacím, jako je Netflix, Amazon Prime a další, na základě lokalizovaných potřeb. Podle analýzy časopisu The Wrap jsou Google a Amazon v čele tohoto závodu.
Kde Google a Amazon těží
Operační systém Android TV společnosti Google staví na nadvládě svého ekosystému mobilních operačních systémů a nabízí aplikace, které nemusí být dostupné v rámci operačních systémů pro televizory vytvořených společnostmi jako Samsung a LG. Společnost Google má na regionálních trzích převahu díky svému podnikání v oblasti chytrých telefonů se systémem Android.
Podle analýzy Evana Shapira se kontrola společnosti Google nad televizory CTV (Connected TVs) bude nadále rozšiřovat. Společnost údajně platí místním společnostem a výrobcům čipů v Číně 10 dolarů (cca 210 korun) za každý televizor, do kterého nainstaluje svůj operační systém Android TV. Kromě toho by společnost mohla využít svého monopolu na vyhledávač (neuvěřitelných 94 % všech vyhledávání na světě) k propagaci vlastního produktu.
Podobně by mohly i nadále zůstat základem televizní klíče Fire TV společnosti Amazon, a to díky tomu, že Amazon je největší světovou maloobchodní platformou pro elektronické obchodování. V současné době kontrolují společnosti Google a Amazon pouze 12 % celosvětového trhu s operačními systémy pro CTV. To by se však v příštích letech mohlo výrazně změnit.
V rámci rozšíření vyšetřování, které ve Velké Británii vede Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy, BBC navrhla, aby byl duopol společností Amazon a Google v oblasti BTV zpochybněn. Pokud nebudou reguovány, stanou se Amazon a Google strážci televizních OS, s celkovým podílem 60-80 % v příštím desetiletí.
To znamená, že reklama, předplatné a aktivity v oblasti elektronického obchodování, které se odehrávají prostřednictvím těchto televizorů, mohou zvýhodňovat společnosti, které operační systém vytvořily, jak jsme letos viděli v antimonopolních vyšetřováních po celém světě.
Zdroj: thewrap.com
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]