Jediná ponorka potopená v podvodním souboji. Zde je příběh U-864

Během druhé světové války ztratili Němci přibližně 780 U-Boot ponorek, což je více než 90 % všech plavidel tohoto typu, která se vydala na moře. Do tohoto seznamu patřila i U-864, jejíž potopení bylo výjimečné. Ačkoli je tomu těžké uvěřit, jednalo se o jediný případ v historii, kdy byla ponorka potopena jinou ponorkou, zatímco obě plavidla se ponořila. Pojďme se na tento pozoruhodný příběh podívat blíže a zjistit, proč je U-864 nyní tikající bombou.

Po většinu druhé světové války působily německé ponorky spoušť na spojeneckých zásobovacích linkách. Během celého konfliktu potopily více než tři tisíce lodí a vojenských plavidel. Situace se začala měnit po prolomení kódu Enigma, kdy se německá plavidla stala mnohem snadnějším cílem. Ke konci války byla „úmrtnost“ posádek U-Boot ponorek obrovská, píše portál Warhistoryonline.

Transportní U-Boot
Námořníci plující na U-864 si byli vědomi, že jejich šance na přežití nejsou velké. Přesto museli splnit úkol, který teoreticky mohl ovlivnit další průběh konfliktu. Na základě dohody mezi Německem a Japonskem probíhala mezi zeměmi výměna zboží – Němci potřebovali vzácné materiály, jako je například wolfram, a Japonci si objednávali mimo jiné rtuť. Zpočátku se transporty uskutečňovaly hlavně po železnici, ale po německém útoku na SSSR bylo rozhodnuto využívat námořní konvoje a ke konci války se používaly hlavně ponorky typu IXD-2. U-864 byla jedním z těchto ponorkových transportů.

Jednotka byla v aktivní liniové službě jen několik měsíců, takže navzdory téměř ročnímu výcviku nebyly zkušenosti posádky příliš rozsáhlé. Úkolem ponorky U-864 byla přeprava nákladu výše zmíněné rtuti do Japonska. Celkem bylo na palubu dopraveno 67 tun tohoto kovu v kapalné formě, které byly umístěny do 1857 ocelových kontejnerů.

Tím to ale nekončilo, protože do Japonska mířily také technologické plány stíhaček Messerschmitt Me 163 a Messerschmitt Me 262, plynové turbíny, kompresor, radar a ponorka. Spolu s nimi bylo odvezeno i několik vědců, včetně odborníků na akustická torpéda a Messerschmittových inženýrů. Vedení Třetí říše předpokládalo, že taková podpora by mohla Japoncům pomoci v boji proti Američanům a poskytnout stín šance na zvrat ve válce. Šance na to však byly v té době prakticky nulové. Bez ohledu na to, zda by transport dorazil do Země třešňového květu, nebo se potopil, jak se stalo, Japonci stejně nebyli schopni udělat nic, co by zastavilo americký postup.

Poslední plavba
Poslední mise U-864 začala 5. prosince 1944, kdy jednotka opustila Kiel a vydala se do norského města Horten, odkud měla vyzvednout již zmíněné vědce. Od samého počátku se Němci potýkali s menšími i většími problémy, které souvisely s poruchovostí. Bylo rozhodnuto odklonit plavidlo do Bergenu k opravám.

Zatímco technici opravovali závady, na úkryty U-bootu v Bergenu zaútočilo britské letectvo, což pobyt U-864 znatelně prodloužilo. Opravy trvaly téměř tři týdny a stále se nedařilo odstranit všechny závady, a nakonec musela U-864 vyplout na moře až 6. února 1945. Loď nepozorovaně proplouvala oblastí Fedje, kde se opět objevily problémy. U jednoho z motorů byla rozpoznána porucha zapalování, takže velení odklonilo U-boot zpět do Bergenu.

Posádka U-864 si neuvědomila, že Britové o jejich misi vědí v podstatě vše, a vyslala do oblasti ponorku HMS Venturer pod velením zkušeného kapitána Jamese C. Launderse. Launders už měl za sebou potopení jiné německé ponorky U-771 poblíž norského Harstadu. Admiralita věřila, že posádka plavidla Venturer tento výkon zopakuje, a vzhledem k poruše U-Bootu se šance na úspěch výrazně zvýšily.

Ke konfrontaci došlo 9. února 1945 poté, co spojenecký lodní hydroakustik zaslechl prostřednictvím sonaru tiché zvuky motoru, které se zvyšovaly. Launders věděl, že by se mohlo jednat o U-864, a ve snaze utajit její přítomnost až do konce nedovolil použít aktivní sonar. Brzy se ukázalo, že to bylo správné rozhodnutí, protože Venturer získal brzy převahu. Ta se zvýšila, jakmile kapitán spatřil šnorchl vyčnívající nad hladinu, což potvrdilo, že se rozhodně jedná o nepřátelskou ponorku. Podstatné bylo, že Britové by U-864 s největší pravděpodobností neodhalili, kdyby plula na mnohem tišší elektrický pohon. Kvůli časové tísni však Němci museli použít mnohem hlučnější dieselový motor.

Launders předpověděl budoucí pohyby U-864 a nařídil odpálit čtyři torpéda. U-864 detekovala přilétající torpéda a dokázala se vyhnout prvním třem, ale přitom zamířila přímo do čtvrtého.

U-864 se rychle potopila a vyžádala si všech 73 na palubě. Přistála na mořském dně 150 pod hladinou a byla objevena až v roce 2003.

Zdroj: Warhistoryonline, nmf.no