Dokonce i za spolujezdce pod vlivem alkoholu hrozí vysoká pokuta. V autě ho posaďte dozadu, na motorce ho nechte doma úplně
I když to budou už skoro tři roky, ne každý je dobře seznámen s plným zněním novely zákona č. 365/2021 Sb. Tato novela zásadně upravila zákon o silničním provozu týkající se přepravy spolujezdců. Včetně těch opilých.
V § 9 se za odstavec 7 vložil odstavec 8, který zní:
„(8) Přepravovaná osoba, která se může aktivně podílet na jízdě vozidla (zejména šlapáním, bržděním, negativním ovlivňováním rovnováhy vozidla a obdobným způsobem), nesmí během jízdy a bezprostředně před jejím zahájením požít alkoholický nápoj nebo užít jinou návykovou látku nebo zahájit jízdu v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohla být ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky; pro posouzení ovlivnění přepravované osoby dle této věty jinou návykovou látkou se použije § 5 odst. 2 písm. b) obdobně. Přepravovaná osoba podle předchozí věty je povinna podrobit se na výzvu policisty, vojenského policisty, zaměstnavatele, ošetřujícího lékaře nebo strážníka obecní policie vyšetření podle zvláštního právního předpisu 7) ke zjištění, zda není ovlivněna alkoholem nebo jinou návykovou látkou.“
Tento zákon se primárně vztahuje na spolujezdce motorkářů. Jedna část motorkářů jej považuje za zbytečný, ale ta druhá ho uvítala kladně. Do doby ustanovení platilo, že pokud se spolujezdec nebezpečně nevykláněl, nepadal z motorky, anebo zásadním způsobem neohrožoval bezpečnost jízdy, mohl se na cestu vydat i po požití alkoholu. Situace se tímto změnila a spolujezdec nesmí být ovlivněn ani alkoholem či jinou návykovou látkou.
Dle vyjádření Policie ČR platí, že pokud policista zastaví motocykl nebo jiné vozidlo, na kterém bude sedět spolujezdec pod vlivem omamných látek, hrozí mu pokuta ve výši 2000 Kč na místě, popř. 1500 až 2500 Kč ve správním řízení. Z pohledu zákona tedy řidič nenese zodpovědnost za spolujezdce na stroji a nehrozí mu proto žádný postih.
Spolujezdec = účastník provozu
Situace je tedy obdobná jako v případě bezpečnostních pásů. Tj. řidič je povinen spolucestující poučit o povinnostech užití bezpečnostních prvků, ale v případě silniční kontroly je za své jednání zodpovědný dotyčný spolucestující. Obdobné to je i v případech nehody. Řidič není zodpovědný za zdravotní újmu spolujezdce. Děje se tomu tak pouze v případě, kdy k nehodě nedošlo řidičovo vlastním zaviněním. Pokud je řidič vozidla obětí nehody cizím zaviněním, nenese za nepřipoutaného spolucestujícího zodpovědnost. Nicméně ve chvíli, kdy by zapříčinil nehodu např. pod vlivem alkoholu, při které by došlo k újmě na zdraví, popř. ztrátě života nepřipoutaného cestujícího, situace bude opačná.
Termín spolujezdce je zákonem vykládán jako účastník provozu. Mezi ně patří například i průvodce vedených nebo hnaných zvířat a pro takové platí jasná pravidla. Zákon o střízlivém spolujezdci bývá vykládán, že se týká pouze motocyklů. Je ale dost pravděpodobné, když spolujezdec vlivem svého jednání pod vlivem alkoholu zasáhne řidiči do řízení vozidla a ohrozí, nebo způsobí nehodu, neměl by být vyviněn.
I spolujezdec musí být zodpovědný
Spolujezdec je skutečně zodpovědný za své jednání. O podobné situaci informoval např. web autosalon.tv, kdy spolujezdec (aniž by byl pod vlivem) v nevhodnou chvíli otevřel dveře automobilu, který se ještě rozhodl couvat. Došlo k nárazu a škodě na dveřích a zadním světlometu. I přesto, že posádka nebyla pod vlivem alkoholu, spolujezdec obdržel od policie pokutu.
Vyplatí se proto vždy přemýšlet nad tím s kým jedete, ale také koho vezete. I když platí jistá práva a povinnosti pro spolucestující, otázkou nakonec zůstává, jakým způsobem by proběhlo dokazování činu, při němž vám spolucestující zasáhne do řízení takovým stylem, kdy může dojít k ohrožení vašeho i cizích životů.
Zdroj: zakonyprolidi.cz, policie.cz, 12.bodu.cz, autosalon.tv
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]