Bojové vozidlo pěchoty Ajax. Britská technika je nebezpečná pro vlastní posádky

Program výstavby britského bojového vozidla pěchoty nové generace se potýká s dalšími problémy. Ajax se odkládá, výrobce chce další peníze a zkoušky ukazují, že budoucí britské mechanizované jednotky mohou jezdit pouze po hladkých silnicích a způsobovat zranění vlastním posádkám, jak píše server Forces.

Bojové vozidlo pěchoty Ajax je zařízení, které má v britské armádě nahradit rodinu vozidel CVR(T), kterou tvoří obrněný transportér Spartan, lehký tank Scorpion, stíhač tanků Striker, průzkumné vozidlo Scimitar a několik dalších vozidel.

Vozidlo Ajax vychází z rakousko-španělského transportéru ASCOD, ale zatímco Velká Británie plánuje nakoupit téměř 600 těchto vozidel, program jeho vývoje, testování a nasazení do služby se potýká s řadou problémů.

Jedním z nich se ukazuje, že Ajax je škodlivý pro vlastní posádky. Jakmile vozidlo překročí rychlost 30 km/h, začne vibrovat, což končí zraněními vojáků a jejich posádky musí užívat injekce steroidních protizánětlivých léků. Bylo vydáno doporučení, aby vojáci v zájmu ochrany svého zdraví nepobývali v Ajaxech déle než 90 minut denně.

Zbytečné vybavení za 1,4 miliardy liber

Kromě toho je hluk tak velký, že jízda je možná pouze s ochranou sluchu, dělo je při střelbě za jízdy nepřesné a otočení vozidla na místě je možné pouze tehdy, stojí-li na dokonale rovném terénu.

Navíc podle vydaných doporučení by se transportér neměl pohybovat přes překážky vyšší než 20 cm. V praxi to znamená, že – dokud nebudou zjištěné nedostatky odstraněny – je Ajax z vojenského hlediska zcela nepoužitelný.

Zjištěné problémy vedly samotné britské ministerstvo obrany k tomu, že program Ajax označilo za skandální a poukázalo na něj jako na příklad plýtvání veřejnými prostředky, jak píše server UK Defence Journal.

Kromě toho Britové v důsledku odhalených problémů zadrželi platbu výrobci zařízení, společnosti General Dynamics UK (britská pobočka americké korporace), která požaduje zaplacení 1,4 miliardy liber za dokončenou část zakázky, v přepočtu přibližně 37 miliard Kč.

Problém s britskými Ajaxy umocňuje skutečnost, že část vybavení, které měly nahradit, již odešla na Ukrajinu. Náklady na program si navíc vynutily přerušení modernizace britských bojových vozidel Warrior, což vedlo k urychlenému nákupu jejich nástupců, a to konkrétně německých kolových transportérů Boxer.

Zdroj: redakce, forces.net, ukdefencejournal.org