Boeing 787 Dreamliner poprvé přistál na Antarktidě. Záběry ukazují jak letoun přistál na ledové ploše
Společnost Norse Atlantic Airways oznámila, že Boeing 787 Dreamliner dosedl na Antarktidu. Historické přistání se uskutečnilo na ledové dráze, píše portál Aairwaysmag.
Boeing 787 Dreamliner již navštívil všechny kontinenty. Mohutné osobní letadlo právě zaznamenalo své první přistání v Antarktidě. Dobrodružství to bylo extrémní, ale uskutečnilo se pro záslužnou věc a mohlo by se opakovat.
První přistání Dreamlineru v Antarktidě
Místem přistání Dreamlineru na Antarktidě bylo letiště Troll. Nachází se na Zemi královny Maud, několik kilometrů od norské antarktické stanice, a je to malé soukromé letiště. Slouží polárníkům a je určeno pro odbavení letadel malých rozměrů. Délka tamní vzletové a přistávací dráhy nepřesahuje 3 300 metru a její šířka je 60 metrů.
Mezitím je Boeing 787 Dreamliner širokotrupým osobním letadlem. V závislosti na verzi měří na délku 57 až 63 metrů a rozpětí křídel má 52 až 60 metrů. Zde se podívejte, jak si vedl za dobrého počasí, ale přistával na sněhu a ledu.
Norse Atlantic Airways becomes the first airline ever to fly a 787 Dreamliner to Antarctica after flying from Cape Town, South Africa, down to Troll Research Station on the frozen continent. pic.twitter.com/FaodQAildl
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) November 16, 2023
Let N0787 společnosti Norse Airlines nebyl pravidelnou osobní linkou. V Antarktidě je zbytečný, ale Dreamliner se tam pravděpodobně bude objevovat častěji.
Budoucnost Dreamlineru v Antarktidě
Letadlo si pronajal Norský polární institut. Na jeho palubě bylo 45 vědců s obrovským množstvím zavazadel (12 tun). Dreamliner splnil svůj úkol dokonale a polárníci, kteří jej využívají, připouštějí, že tím to nekončí.
Historické přistání pasažérského obra jim totiž otevírá nové logistické možnosti.
„Ukazuje to naši schopnost provádět efektivnější letové operace v Antarktidě. Můžeme přepravovat větší vědecké zálohy a větší náklad s menším dopadem na životní prostředí.“
Boeing 787 Dreamliner je velké osobní letadlo, ale v konečném důsledku má dostatek nákladového prostoru. Nelze podceňovat ani jeho palivovou účinnost. Jeho první let z Norska do Antarktidy vyžadoval mezipřistání, ale trasu do Kapského Města v Jihoafrické republice a zpět absolvoval Dremliner bez doplňování paliva.
Svým neobvyklým kurzem Dreamliner dokázal, že těžko dostupná antarktická stanice, může dostávat zásoby méně často, a tedy s menšími škodami pro životní prostředí. To však nic nemění na tom, že využití letecké dopravy v Antarktidě zůstává omezené, a Dreamliner do Antarktidy v listopadu letěl z nějakého důvodu. Přistání ani let by během antarktické zimy nebyly tak snadné.
Zdroj: Aairwaysmag