BMD-2 transportér ruských výsadkových jednotek. Jeho brnění je vtip

Mezi materiály dokumentujícími ruskou techniku zničenou ve válce na Ukrajině se velmi často objevují vozidla z rodiny BMD. Jedná se o vybavení výsadkových jednotek, teoreticky elity ruské armády, jak píše server 19fortyfive. Proč jsou tato vozidla často zničena?

Od počátku výsadkových vojsk, tedy od 30. let 20. století, přikládali Rusové velký význam jejich podpoře těžkou technikou. V době, kdy svět teprve experimentoval s vysazováním parašutistů s ručními zbraněmi, Sovětský svaz vysazoval z letadla děla, tanky a auta, a dokonce se pokoušel sestrojit létající tank.

I dnešní ruské výsadkové jednotky mohou teoreticky počítat s podporou těžké techniky vysazované na padácích, bez padáků, na speciálních plošinách a s posádkami uvnitř, takže stroj je po dotyku se zemí okamžitě připraven k akci. Pro sovětská a ruská výsadková vojska byla dokonce vyvinuta celá řada specializovaných obrněných vozidel BMD a BTR-D, která byla navržena tak, aby poskytovala pancéřovou ochranu a vysokou palebnou sílu. Během války na Ukrajině je však toto specializované vybavení zneužíváno a dochází k velkým ztrátám.

Obrněný transportér BMD

Obrněný transportér BMD-1 byl zkonstruován v 60. letech a podléhal přísným hmotnostním a rozměrovým omezením. Vozidlo nesmělo vážit více než 8 tun a nesmělo být širší než 2,6 metru, aby se vešlo na standardní plošiny používané pro přistávací zařízení. Transportér byl silně vyzbrojen stejně jako bojové vozidlo pěchoty BMP-1. Obě vozidla nesla kanon 2A28 Grom ráže 73 mm a odpalovací zařízení protitankových řízených střel 9M14, doplněné kulometem.

Vozidla BMD-1 se účastnila války v Afghánistánu. Na základě zkušeností z bojů bylo rozhodnuto o změně výzbroje a nahrazení neúčinného 30mm kanonu kanonem 2A42. Takto vznikl transportér BMD-2. Ruští konstruktéři v 90. letech a později vyvinuli také BMD-3 a BMD-4. Jedná se o lépe pancéřované transportéry, v případě BMD-4 mnohem silněji vyzbrojené, ale také větší, těžší a především dražší, což znamenalo, že jich nebylo objednáno mnoho.

Základními vozidly ruských výsadkových vojsk tak zůstávají BMD-2 a BTR-D. Poslední jmenované vozidlo je obrněný transportér postavený na podvozku BMD. V praxi se jedná o transportéry BMD bez věže, ve které je vyčleněn další prostor pro převážené vojáky. Tato vozidla používá i ukrajinská strana.

Technická data:

Délka: 5,4 m (hlaveň přesahuje obrys trupu)
Šířka: 2,6 m
Hmotnost: 8,2 tun
Tloušťka pancíře – věž: 7 mm, přední část trupu: 15 mm, boky trupu: 10 mm

Ruské výsadkové jednotky na Ukrajině nejsou využívány podle svého určení. Rusům se nepodařilo zopakovat afghánský scénář. V prosinci 1979, během operace Bouře-333, zasáhly ruské jednotky podporovaný obrněnými transportéry Kábul během hladce provedené operace. Rusové obsadili prezidentský palác a zabili prezidenta Amína, čímž došlo ke změně moci.

Slabý hliníkový pancíř

Omezení hmotnosti znamenalo, že BMD-2 nebyl zkonstruován ze silných pancéřových desek, ale z hliníku (podobně jako například americký transportér M113). Použitá slitina teoreticky poskytuje dobrou odolnost, větší než ocel. V praxi ji lze snadno prorazit, protože pancíř je velmi tenký. Důsledky jsou pro vojáky, kteří jsou jím chráněni, tragické: pásový transportér poskytuje horší ochranu než extra obrněné běžné „off-roady“.

Voják vybavený samopalem může doslova rozstřílet ruský transportér BMD a použití jakékoli těžší zbraně nedává hliníkovému štítu žádnou šanci. Vraky BMD, kterých jsou plné bojové oblasti na Ukrajině, to důrazně potvrzují.

Zdroj: 19fortyfive.com